Saya tidak tahu IMAMS kendalian bukan Islam, kata Mas Ermieyati


Diyana Ibrahim

Timbalan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Mas Ermieyati Samsudin menerima pelbagai kritikan selepas sistem IMAMS yang menguruskan permohonan visa jemaah umrah diuruskan syarikat kendalian bukan Muslim. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 16 Disember, 2017.

Timbalan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Mas Ermieyati Samsudin mengaku tidak tahu menahu bahawa syarikat yang diberi tanggungjawab menguruskan permohonan visa jemaah umrah, di bawah sistem bersepadu yang dikuatkuasakan bermula semalam, sebenarnya syarikat kendalian bukan Muslim.

Beliau yang dikritik teruk kerana Sistem Pemantauan Pengendalian Pakej Umrah Malaysia (Imams) dikendalikan oleh syarikat bukan Muslim menangis pada sidang media mengumumkan pembatalan pelaksanaan sistem itu, sehari selepas ia dikuatkuasakan.

“Maklumat yang diberikan pada saya tidak ada,” katanya merujuk kepada latar belakang syarikat Integrated Manasik Monitoring System Sdn Bhd.

“Saya dapat surat (mengenai syarikat itu) petang. Selepas sidang media, saya tanya lagi pegawai saya,” katanya pada sidang media, menjelaskan pembatalan pelaksanaan sistem tersebut.

Mas Ermieyati mengadakan sidang media mengumumkan pelaksanaan IMAMS kira-kira jam 10 pagi, semalam.

Pada sebelah petang semalam juga, Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan mengeluarkan satu lagi kenyataan media menjelaskan lembaga pengarah syarikat pengendali IMAMS beragama Islam dan pemegang saham juga warganegara Malaysia beragama Islam dan syarikat tempatan.

Dalam kenyataan itu, kementerian juga meminta syarikat berkenaan memastikan kakitangannya hanya terdiri daripada individu yang beragama Islam, demi melindungi kepentingan dan sensitiviti agama Islam.

Bagaimanapun, sehari selepas sistem baru yang mengenakan kos tambahan RM90.10 termasuk cukai barangan dan perkhidmatan (GST) itu dilaksanakan, ia dibatalkan.

Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan, Rashidi Hasbullah sebelum itu dipetik oleh Utusan Online berkata sistem itu “ditangguhkan” berikutan maklum balas orang ramai serta pengendali pakej umrah berhubung sistem tersebut.

“Sistem IMAMS ini bagus tetapi aspek-aspek kos terlibat perlu diperhalusi kerana kita rasa ia terlampau mahal dan sebagai kita sebagai pihak yang prihatin tidak mahu rakyat terbeban,” katanya, seperti dipetik oleh Utusan Online.

Pada sidang media petang tadi, Mas Ermieyati bagaimanapun menegaskan sistem IMAMS yang mula dilaksanakan sejak semalam batal serta merta dan tidak akan diwujudkan kembali.

Katanya, kerajaan akan mencari mekanisme baharu yang lebih baik dan berkesan bagi menangani penipuan pakej umrah di Malaysia.

Ryan Loh adalah penama yang menandatangani surat pemberitahuan kepada syarikat pelancongan yang memiliki lesen khas umrah (LKU) mengenai kadar pembayaran permohonan visa bagi jemaah umrah di bawah sistem baru itu.

Pada masa sama timbalan menteri turut mengesahkan  bahawa Ryan telah meletakkan jawatannya.

Atas sebab itu, katanya Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Mohamed Nazri Aziz mengarahkan pembatalan sistem tersebut.

“Pada saya letak jawatan tak boleh diambil kira. Kerana kerosakan telah berlaku. Sebab itu kita ambil perkara ini dan menteri pun minta batalkan,” katanya.

Jelas Mas Ermieyati, kaedah baharu itu akan diperhalusi dan beliau memberi jaminan hanya mereka yang beragama Islam akan terlibat mengendalikannya.

“Mekanisme baharu itu pastinya akan lebih cekap… dan tidak membebankan pengguna. Kementerian memberi jaminan mekanisme baharu itu adalah 100 peratus Islam. Kita ambil kepentingan isu sensitiviti,” katanya. – 16 Disember, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • "Timbalan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Mas Ermieyati Samsudin mengaku tidak tahu menahu bahawa syarikat yang diberi tanggungjawab menguruskan permohonan visa jemaah umrah, di bawah sistem bersepadu yang dikuatkuasakan bermula semalam, sebenarnya syarikat kendalian bukan Muslim."

    Saya terbaca dalam satu portal yang owner imams tuh dalam jereta menunu ke kedutaan arab saudi utk mesyuarat..Jadi kalau dia kata dia tak tahu tentang ownership imamas tuh ia agak menjengkelkan..

    Dimuat naik 6 tahun yang lalu oleh Ujang Mohd · Ulasan