Pekebun durian di Raub dipaksa ikat kontrak berat sebelah, kata Adun Tras


Syarikat Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd memaksa pekebun durian di Rabun menandatangani satu kontrak yang dianggap berat sebelah. – Gambar fail The Malaysian Insight, 20 Ogos, 2020.

SEBUAH syarikat yang dilantik kerajaan Pahang ‘mengambil alih’ tanah yang digunakan pekebun durian Musing King di Raub dengan mengenakan levi dan melarang pekebun memasuki tanah tersebut, kata wakil rakyat Tras.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tras Chow Yu Hui berkata pekebun kawasan itu membentuk jawatankuasa Perikatan Selamatkan Musang King (SAMKA) bagi membantah tindakan syarikat Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd memaksa mereka menandatangani satu kontrak. 

Kontrak itu melibatkan pembayaran levi RM6,000 seekar pada tahun ini, dan perlu menjual Musang King Gred A dengan harga tetap RM30 sekilogram kepada syarikat itu sahaja pada tahun 2020 dan 2021.

Harga itu jauh lebih rendah berbanding harga purata pasaran RM45 sekilogram manakalan pembayaran levi itu membuatkan pekebun yang mempunyai tanah 10 ekar perlu membayar sewa RM60,000 setahun, kata Chow dalam satu kenyataan.

“Tindakan mengenakan levi itu jelas menunjukkan ketamakan syarikat swasta mengaut keuntungan memandangkan levi yang dikenakan ketika ini oleh kerajaan Pahang hanya RM50 seekar atau RM500 bagi 10 ekar.

“Adakah wajar bagi sebuah syarikat swasta mengaut semua hasil durian dan mengutip levi yang mahal dari pekebun?” kata wakil rakyat DAP itu.

Beliau berkata kontrak itu dibuat atas alasan memberi kebenaran sah menggunakan tanah tersebut.

Beliau juga menafikan dakwaan bahawa pekebun menanam durian tanpa permit.

Pada 24 Jun lalu, syarikat itu dianugerahkan kerajaan negeri untuk menggunakan kira-kira 2,168 hektar tanah di Raub yang turut merangkumi kawasan tanaman durian.

Menurut laporan New Straits Times, pelantikan syarikat itu sebagai langkah menghentikan pembersihan tanah secara haram dan pencerobohan hutan simpan oleh pekebun durian.

“Mereka berterusan memohon untuk mendapat geran tanah dan lesen daripada pihak berkuasa menerusi saluran yang betul.

“Pekebun juga sentiasa bersedia bekerjasama dengan kerajaan negeri untuk membangunkan industri durian dan sedia membayar levi yang dikenakan kerajaan kerana menduduki tanah itu pada masa lepas dan masa akan datang.

“Pekebun juga sedia membayar komisyen kepada kerajaan negeri mengikut kilogram bagi membantu meningkatkan pendapatan kerajaan,” katanya.

Menurut SAMKA, berdasarkan kontrak yang ditandatangani, mereka perlu mendapatkan permit daripada syarikat itu untuk memasuki kebun masing-masing. – 20 Ogos, 2020.

Berita penuh di sini.
 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen