Dr Mahathir memang mahu Bersatu keluar Pakatan, dakwa bekas setpol


Muhammad Zahid Mat Arip mendakwa, Dr Mahathir juga mahu menyekat Presiden PKR Anwar Ibrahim daripada menjadi perdana menteri. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 Mei 2020.

SEORANG bekas setiausaha politik Dr Mahathir Mohamad mendakwa bekas perdana menteri itu sememangnya berhasrat agar Bersatu keluar Pakatan Harapan bagi mengekang kuasa DAP.

Muhammad Zahid Mat Arip mendakwa, Dr Mahathir juga mahu menyekat Presiden PKR Anwar Ibrahim daripada menjadi perdana menteri.

Beliau mengiyakan dakwaan tersebut yang dibangkitkan Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin semalam.

“Benar, tidak ada yang tidak benar melainkan yang benar belaka kerana saya terlibat membantu beliau dalam menjayakan cita-cita ini, katanya dalam satu sedutan temubual disiarkan di Youtube.

Dakwanya ia dibincangkan dalam beberapa pertemuan bersama pemimpin politik Melayu.

Ia dipercayai merujuk kepada rentetan peristiwa yang membawa kepada peletakan jawatan Dr Mahathir sebagai perdana menteri Februari lalu.

“Dalam setiap pertemuan itu pemimpin Melayu ini bertemu (Dr Mahathir) sehingga sejam lebih. Kalau sekali mumgkin hanya kunjung hormat tapi kalau dah tiga kali berjumpa bukan kunjung hormat.

“Itu adalah perbincangan tertentu bagi menjayakan cita-cita Tun.

“Tidak hanya menyekat kemaraan DAP. (Dr Mahathir) juga tidak mahu Anwar Ibrahim menggantikannya menjadi perdana menteri kelapan,” kata Zahid.

Dakwanya, beliau sendiri bertanya kepada Dr Mahathir sama ada ahli Parlimen Langkawi itu pada masa itu mahu Anwar menggantikannya sebagai perdana menteri kelapan.

“Saya tanya Tun terus terang, ‘Tun hendak Anwar atau tidak?’ Tun geleng kepala,” katanya.

Dakwanya, beliau kemudian mencadangkan agar satu langkah politik dijalankan bagi usaha tersebut.

“Tun kata buatlah apa saja tapi jangan kaitkan nama beliau dan kita berusaha ke arah itu.

“Alhamdulillah kita keluar Pakatan Harapan. Anwar tidak jadi perdana menteri. DAP juga tidak ada dalam kerajaan,” katanya lagi.

Zahid juga mendakwa, usaha untuk membawa Bersatu keluar dari PH sememangnya dibincangkan dalam Majlis Pimpinan Tertinggi parti dan tidak dibuat oleh presiden parti Muhyiddin Yassin sahaja.

Bagaimanapun Dr Mahathir tidak terlibat dalam perbincangan untuk membentuk kerajaan perpaduan Melayu, katanya.

“Yang tak dibuat keputusan dalam majlis tertinggi ialah hasrat Tun untuk tubuh kerajaan perpaduan – dia berhenti dari perdana menteri (untuk) tubuh kerajaan perpaduan – itu langsung tak dibincang dalam mesyuarat majlis tertinggi,” katanya.

Kenyataan itu muncul selepas beberapa keping gambar menunjukkan pertemuan Dr Mahathir dengan pemimpin parti Melayu beredar di media sosial hari ini.

Ia antara lain memaparkan presiden PAS, Umno dan Bersatu bersama Dr Mahathir dalam pertemuian di kediaman bekas perdana menteri itu.

Gambar itu beredar selepas timbul spekulasi bahawa seorang menteri dan seorang timbalan menteri Bersatu berubah sokongan dan menyokong kem Dr Mahathir selepas keahlian pengerusi parti itu dilucutkan.

Individu terbabit, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Redzuan Yusof dan Timbalan Menteri Kerja Raya Shahruddin Md Salleh bagaimanapun menafikan akan menarik sokongan kepada Perikatan Nasional.

Sekiranya kedua-duanya benar-benar menarik sokongan, ia akan mengurangkan majoriti PN kepada 111, kurang daripada jumlah 112 kerusi Parlimen yang diperlukan untuk membentuk kerajaan.  – 30 Mei 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen