Ahli Parlimen Bersatu, bekas PKR kembali sokong Dr Mahathir, kata sumber


Dr Mahathir Mohamad sebelum ini menyuarakan cadangan untuk menubuhkan kerajaan tidak memihak parti politik dalam perutusan khas kepada rakyat Malaysia, dua hari selepas letak jawatan perdana menteri. – Gambar fail The Malaysian Insight, 29 Februari, 2020.

SOKONGAN terhadap Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri semakin meningkat selepas beberapa ahli Parlimen dari Bersatu dan bekas PKR yang sebelum ini mendukung Muhyiddin Yassin mula beralih, kata sumber.

Mereka yang meninggalkan presiden Bersatu itu antaranya termasuk sekurang-kurangnya tiga anggota Parlimen bekas ahli PKR yang sebelum ini bersama bekas timbalan presiden PKR yang dipecat Mohamed Azmin Ali.

“Tiga mereka ini menyokong cadangan Dr Mahathir untuk sebuah kerajaan tidak memihak parti politik,” kata sumber.

Rabu lalu, tiga ahli Parlimen dari Sarawak – Baru Bian (Selangau), Ali Biju (Saratok), dan Willie Mongin (Puncak Borneo) – menyokong cadangan Dr Mahathir yang mereka anggap inklusif dan tidak berpuak.

Dr Mahathir menyuarakan cadangannya itu dalam perutusan khas kepada rakyat Malaysia, dua hari selepas letak jawatan perdana menteri.

Dalam satu kenyataan mereka berkata apa yang mustahak untuk Malaysia sekarang ialah perdamaian dan proses pemulihan.

Mereka sebelum itu menyertai kumpulan 9 ahli Parlimen PKR keluar parti selepas Azmin dan naib presiden Zuraida Kamaruddin dipecat serta-merta, sehari selepas terlibat mengumpulkan ahli Parlimen di sebuah hotel di Petaling Jaya pada Ahad.

Sumber juga memberitahu The Malaysian Insight bahawa Muhyiddin tidak pernah mendapat sokongan daripada 36 Ahli Parlimen Bersatu untuk jadi perdana menteri, seperti yang diumumkan petang semalam.

Sekurang-kurangnya dua lagi Ahli Parlimen Bersatu tidak menyokong cadangan itu dari awal, katanya, selain Ketua Pemuda Bersatu Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang mengumumkan pendiriannya pagi tadi.

The Malaysian Insight tidak menamakan dua ahli Parlimen berkenaan sehingga dapat mengesahkannya langsung daripada mereka.

Awal hari ini, Syed Saddiq mengumumkan beliau tidak menyokong pelan itu kerana tidak mahu membentuk kerajaan dalam gabungan yang bersama Umno.

“Saya tidak pernah menandatangani sebarang persetujuan atau pengakuan berkaitan perkara ini. 

“Parlimen Muar tidak akan sesekali bersetuju sebarang kerjasama yang dibentuk bersama politik kotor yang dipimpin oleh Ahmad Zahid Hamidi mahupun Najib Razak,” katanya, dalam satu kenyataan.

Parti dari Sabah sokong Dr Mahathir

Sementara itu, Parti Warisan Sabau dan Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (Upko) turut mengumumkan sokongan kepada Dr Mahathir.

Parti dari Sabah ini dijangka menambah 10 kerusi kepada sekurang-kurangnya 95 yang dimiliki oleh Pakatan Harapan sehingga tengah hari tadi.

Pendirian Warisan diumumkan setiausaha agungnya Loretto Padua sementara keputusan Upko diumumkan oleh presidennya Wilfred Madius Tangau, yang juga Ahli Parlimen Tuaran.

Semalam, Umno dan PAS mengumumkan menyokong Muhyiddin sebagai calon perdana menteri selepas ahli Parlimen dalam mesyuaratnya pada sebelah pagi menamakan bekas Menteri Dalam Negeri itu sebagai ketua kerajaan yang bakal dibentuk.

Perkembangan ini menyusul retak yang ternampak dalam Bersatu selepas Muhyiddin dan setiausaha agung Marzuki Yahya membuat dua kenyataan bertentangan mengenai kedudukan Dr Mahathir dalam parti.

Semuanya bermula selepas Dr Mahathir mengeluarkan kenyataan bahawa beliau akan bertemu Yang di-Pertuan Agong sebagai calon perdana menteri yang sudah ada sokongan.

Muhyiddin kemudian membalas dengan kenyataan bahawa Dr Mahathir bukan lagi pengerusi parti kerana letak jawatan awal minggu ini, namun dijawab tidak sampai 30 minit kemudian oleh Setiausaha Agung Marzuki Yahya yang menegaskan Dr Mahathir masih pengerusi.

Bersatu dalam mesyuarat yang dipengerusikan oleh Muhyiddin pada Isnin lalu menolak peletakan jawatan Dr Mahathir dan beliau menerima pelawaan untuk kembali memimpin dua hari lalu. – 29 Februari, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen