Bantahan kepada Jawi kerana bimbangkan Islamisasi, kata Dong Jiao Zong


Alfian Z.M. Tahir

Banyak cerita mengenai bagaimana pelajar Islam diislamkan secara rahsia, kata jurucakap Dong Jiao Zong Ng Chai Heng. – Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 27 Disember, 2019.

KEBIMBANGAN terhadap Islamisasi adalah sebab mengapa Dong Jiao Zong menentang pengajaran tulisan khat Jawi di sekolah, kata jurucakap kumpulan itu.

Ng Chai Heng berkata beliau mendengar cerita bagaimana pelajar bukan Islam memeluk agama itu secara rahsia.

Bagaimanapun, Ng menjelaskan beliau masih belum ditunjukkan bukti bahawa proses Islamisasi berlaku menerusi pengajaran dan pembelajaran mata pelajar agama Islam.

“Saya dengar tetapi saya tak nampak (ada bukti),” katanya pada Forum Jawi: Memahami Satu Sama lain di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur (KLSCH), semalam. 

“Ini bukanlah tentang kebimbangan pengajaran Jawi (di sekolah vernakular). Biar saya jelaskan yang apa yang kami bimbang dan takuti adalah Islamisasi,” tambahnya.

Katanya lagi, isu itu juga diperbesar-besarkan oleh pihak tertentu dan mendesak Putrajaya segera menyelesaikan isu itu.

“Isu itu sudah berlanjutan sekian lama dan sekarang jadi tak terkawal apabila ada pihak tertentu membuat kenyataan tak perlu mengenai isu itu.

“Saya fikir pihak berkuasa perlu menangani isu itu secepat mungkin. Kami di Dong Jiao Zong menghargai apa yang kementerian lakukan. Ada usaha untuk dilakukan untuk membetulkan isu itu tetapi kami rasa tiada penyelesaian,” katanya kepada hadirin.

Ng berkata mesyuarat tertutup organisasi itu esok bukanlah kongres seperti didakwa.

“Mesyuarat hujung minggu ini (esok) bukan kongres. Jangan panggil ia kongres. Ia hanyalah mesyuarat tertutup untuk membincangkan isu itu,” katanya.

Kumpulan hak Melayu haluan kanan sudah memberi amaran kepada Dong Jiao Zong kerana penganjuran “kongres” itu.

Mereka memberi amaran rusuhan kaum boleh tercetus sekiranya Dong Jiao Zong meneruskan program itu.

Putrajaya perlu menyelesaikan isu Jawi secepat mungkin kerana ada pihak sengaja memperbesarkan isu itu, kata jurucakap Dong Jiao Zong Ng Chai Heng. – Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 27 Disember, 2019.

Kumpulan yang mewakili beberapa pergerakan sivil Melayu itu juga membuat laporan polis terhadap Dong Jiao Zong.

Laporan dibuat oleh Presiden Persatuan Kebajikan Darul Islah Malaysia (Perkid) Masridizi Sat bagi pihak kumpulan terbabit.

Dong Jiao Zong sebelum ini berkata mesyuarat Sabtu ini bukanlah protes tetapi acara tertutup untuk membincangkan pelaksanaan pengajaran Jawi di sekolah vernakular.

Ahli Jawatankuasa Pusat Dong Jiao Zong Low Chee Chong berkata tidak ada rancangan mengadakan perarakan dan mesyuarat itu hanya terbuka kepada wakil pergerakan sivil Cina.

Sejak beberapa minggu lepas wujud desakan supaya mesyuarat tersebut dibatalkan susulan bantahan kumpulan haluan kanan Melayu.

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad juga memberi amaran kedegilan Dong Jiao Zong meneruskan perhimpunan itu boleh mencetuskan tindakan balas lain, seperti desakan supaya sekolah vernakular ditutup daripada kumpulan Melayu.

Presiden PKR Anwar Ibrahim pula meminta semua pihak terlibat dalam isu itu termasuklah organisasi Melayu bertenang dan duduk berbincang.

Walaupun begitu, setakat hari ini, Dong Jiao Zong akan meneruskan mesyuarat itu yang dijadualkan berlaku di Kolej New Era, Kajang, esok. – 27 Disember, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen