Zahid gagal cabar pertuduhan, hakim arah perbicaraan dimulakan


Timothy Achariam

Bekas timbalan perdana menteri Ahmad Zahid Hamidi tersenyum ketika tiba di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bagi menghadiri prosiding kes rasuah yang dikenakan terhadapnya. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abdul Halim, 18 November, 2019.

PERBICARAAN membabitkan bekas timbalan perdana menteri Ahmad Zahid Hamidi akan diteruskan selepas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonannya untuk mencabar perlembagaan 47 pertuduhan yang dikenakan terhadapnya.

Hakim Collin Lawrence Sequerah memutuskan isu perlembagaan pertuduhan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 (Akta SPRM) dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLA) terhadap Zahid, masih pramatang kerana perbicaraan belum bermula.

“Cabaran pada peringkat ini tidak matang di mana secara hipotesis mengandaikan kebolehterimaan dokumen yang dibawa oleh pihak pendakwa,” katanya ketika menyampaikan penghakiman.

Hakim juga berkata pasukan pendakwa raya akan memberikan notis lebih awal kepada peguam ketika membentangkan dokumen untuk bahan bukti dalam kes itu.

Katanya, beliau kemudian akan memutuskan sama ada dokumen itu akan diterima atau tidak sebaik saja pendakwa raya melengkapkan kesnya terhadap tertuduh.

Sequerah kemudian memerintahkan pendakwa untuk memulakan perbicaraan.

Zahid berdepan 47 pertuduhan dengan nilai jutaan ringgit membabitkan dana Yayasan Akal Budi, di mana tuduhannya termasuk kes rasuah dan pecah amanah. – 18 November, 2019.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen