Perbicaraan ketiga Najib mula Isnin


Bede Hong Timothy Achariam

Najib Razak dan bekas CEO 1MDB Arul Kanda Kandasamy akan dibicarakan bersama bagi kes laporan akhir pengauditan 1MDB, Isnin ini. – Gambar The Malaysian Insight oleh Najjua Zulkefli, 13 November, 2019.

MAHKAMAH Tinggi Kuala Lumpur hari ini menetapkan perbicaraan bekas perdana menteri Najib Razak dan bekas CEO 1MDB Arul Kanda Kandasamy berlangsung pada Isnin.

Najib dan Arul dituduh meminda laporan akhir pengauditan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Perbicaraan pada Isnin ini adalah yang ketiga bagi Najib. Ahli Parlimen Pekan itu sedang dibicarakan atas empat tuduhan salah guna kuasa untuk memperoleh RM2.3 bilion dari dana 1MDB dan 21 tuduhan pengubahan wang haram bagi jumlah tersebut.

Perbicaraan tersebut ditangguhkan hari ini tetapi Hakim Collin Lawrence Sequerah menetapkan pengurusan kes pada 13 Disember bagi memuktamadkan tarikh perbicaraan kes 1MDB awal tahun depan.

Isnin lalu, Mahkamah Tinggi juga mengarahkan Najib membela diri bagi kes SRC International atas tuduhan menyeleweng RM42 juta dari bekas anak syarikat 1 MDB itu. Hakim menetapkan perbicaraan bermula dari 3 hingga 19 Disember.

Perbicaraan bagi kes pindaan laporan akhir pengauditan 1MDB akan bermula pada 18 November di hadapan Hakim Mohamed Zaini Mazlan.

Zaini sebelum ini menetapkan tarikh perbicaraan bermula 18 November hingga 29 November sebelum bersambung semula dari 13 Januari hingga 17 Januari tahun depan.

Najib berdepan lima kes jenayah termasuk dakwaan mengubah laporan akhir audit 1MDB.

Kes Najib tidak boleh dibicarakan pada waktu yang sama kerana beliau perlu hadir bagi memastikan perbicaraan berlangsung secara adil.

Najib didakwa menyalahguna kuasa kerana membuang beberapa perkara dalam laporan akhir audit 1MDB antara 22 dan 26 Februari 2016 di Kompleks Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya.– 13 November, 2019.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen