Perbicaraan 1MDB Najib tangguh, Shafee dan saksi tidak sihat


Bede Hong Timothy Achariam

Perbicaraan kes 1MDB terhadap bekas perdana menteri Najib Razak hari ini ditangguhkan selepas peguambelanya serta saksi tidak sihat. – Gambar The Malaysian Insight oleh Najjua Zulkefli, 13 November, 2019.

PERBICARAAN kes 1Malaysia Development Bhd (1MDB) terhadap Najib Razak hari ini ditangguhkan selepas peguambelanya serta saksi tidak sihat.

Peguam bela Najib, Muhammad Shafee Abdullah mendapat cuti sakit sehingga esok kerana jangkitan pada tekak.

Sementara itu, pendakwa raya yang dilantik, Gopal Sri Ram memberitahu mahkamah saksi pendakwaan, bekas CEO 1MDB Shahrol Azral Ibrahim Halmi masih tidak sihat dan cuti sakitnya dilanjutkan sehingga esok.

Hakim Collin Lawrence Sequerah menangguhkan perbicaraan hari ini dan esok tetapi berkata pengurusan kes akan tetap berjalan pada 13 Disember.

Ini kerana kes pindaan laporan audit 1MDB akan bermula pada Isnin, di mana Najib didakwa bersama bekas CEO 1MDB Arul Kanda Kandasamy.

Terdahulu, peguam bela Wan Aizuddin Wan Mohammad memaklumkan kepada mahkamah Shafee mendapatkan rawatan di sebuah pusat perubatan di Damansara semalam bagi jangkitan tekak dan diberi cuti sakit.

“Alasan mengapa kami hanya dapat maklumkan situasi ini pagi ini kerana semalam peguam kanan mahu hadir hari ini tetapi masih terlalu sakit untuk hadir.”

Najib dihadapkan dengan empat tuduhan salah guna kuasa untuk memperoleh RM2.3 bilion dari dana 1MDB dan 21 tuduhan pengubahan wang haram bagi jumlah tersebut.

Sequerah berkata pengurusan kes ditetapkanpada 13 Disember untuk memuktamadkan tarikh perbicaraan kes 1MDB awal tahun depan. Ini juga bagi memastikan ia tidak bertindih dengan perbicaraan kes SRC International yang dijadualkan bermula pada 3 Disember hingga 19 Disember.

Tarikh perbicaraan Najib berkaitan 1MDB dijangka berlangsung dari 6 hingga 9 Januari tahun depan, tertakluk kepada perbicaraan SRC International.

Perbicaraan 1MDB pada Isnin lalu ditangguhkan selepas Shahrol memberitahu beliau tidak sihat. Pada hari yang sama juga Najib diperintahkan membela diri bagi kes SRC Inetrnational. 

Najib dihadapkan dengan empat tuduhan salah guna kuasa untuk memperoleh RM2.3 bilion dari dana 1MDB dan 21 tuduhan pengubahan wang haram bagi jumlah tersebut.

Jika sabit kesalahan, Najib boleh dihukum penjara 20 tahun. – 13 November, 2019.    


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen