Undi Pakatan bermaksud mengiyakan kezaliman Dr Mahathir


PRESIDEN PAS Abdul Hadi Awang menasihati bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad supaya bertaubat atas kerosakan yang dilakukan pada negara sewaktu pentadbirannya dahulu, lapor akhbar Sinar Harian.

Menerusi wawancara khas bersama akhbar itu, ahli Parlimen Marang itu berkata Pengerusi Bersatu itu juga tidak pernah mengaku dan meminta maaf kepada mereka yang terkesan dengan kerosakan yang dilakukan olehnya.

“PAS bukan parti dalam BN (Barisan Nasional) dan kita akan bertanding di kerusi mana BN bertanding. Selayaknya Mahathir bertaubat kerana dialah penyebab kerosakan sistem negara, mengurangkan hak dan kuasa Melayu-Islam dan Majlis Raja-raja, mengamalkan demokrasi tempang dan memerintah negara secara diktaktor,” katanya.

Beliau berkata demikian mengulas kepada tulisan Dr Mahathir di blog beliau pada 11 September lalu yang mendakwa mengundi PAS sama seperti mengundi BN.

“Semua kesalahan ini beliau tidak mengaku dan tidak meminta maaf kepada mangsa, bahkan masih lagi mempertahankan salah lakunya.

“Ini menunjukkan beliau tidak jujur untuk selamatkan Malaysia. Yang beliau mahu adalah jatuhkan Najib sahaja. Hakikatnya, mengundi DAP, PKR, Amanah, Bersatu adalah mengundi dan mengiyakan kezaliman Mahathir,” katanya.

Dr Mahathir dalam blognya itu meminta kepimpinan PAS dan ahlinya agar “bertaubat.”

Kata pemimpin yang pernah mentadbir negara selama 22 tahun itu, undi kepada parti Islam itu sama seperti mengundi BN kerana ia seolah-olah menyokong perbuatan jenayah, rasuah dan mencuri yang diamalkan oleh pimpinan Perdana Menteri Najib Razak.

Menjelaskan hubungan politik PAS dengan Umno, Abdul Hadi mengulangi pendirian parti itu bahawa PAS mengambil pendekatan tahaluf siyasi dan taawun iaitu menyokong apa yang baik dan positif demi keutamaan Islam dan Melayu.

“Dan kita bantah apa yang negatif dan salah yang merugikan negara dan rakyat seperti GST (cukai barangan dan perkhidmatan), TPPA (Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik), DLP (Program Dwi-Bahasa) dan Akta 164 (pindaan RUU Membaharui Undang Undang (Perkahwinan & Penceraian) (Pindaan) 2017),” katanya.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen