Perkenal kursus baharu langkah baik, namun adakah universiti bersedia


Mustafa K. Anuar

Timbul persoalan adakah universiti awam bersedia untuk pelaksanaan dua kursus baharu kerana ia dibuat dalam keadaan tergesa-gesa.– Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Oktober, 2019

AHLI akademik mengalu-alukan langkah Kementerian Pendidikan untuk memperkenalkan dua kursus baharu, Kursus Falsafah dan Isu Semasa, dan Kursus Penghayatan Etika dan Peradaban, namun timbul persoalan sama ada universiti awam bersedia untuk menyampaikannya dengan berkesan berikutan pelaksanaannya dilihat terlalu terburu-buru.

Walaupun secara dasarnya menyokong keputusan Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik, Profesor Ahmad Fauzi Abdul Hamid dari Universiti Sains Malaysia (USM) berkata, beliau masih “ragu dengan kapasiti kursus berkenaan untuk memberi hasil yang diingini dari segi meningkatkan kemahiran berfikir” untuk beberapa sebab.

Menjadikan kurang persediaan sebagai faktor, Fauzi menambah, “Kebanyakannya, jika tidak semua, universiti awam terkejut. Malah pelajar tidak dimaklumkan terlebih dahulu mengenai perubahan struktur dan pilihan kursus universiti yang perlu mereka ambil.”

Mengenai pensyarah yang pernah mengajar Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS), Fauzi berkata bahawa mereka tidak akan dilengkapi dengan kemahiran dan pengetahuan yang cukup untuk mengajar falsafah dan tamadun tanpa persiapan yang menyeluruh.

“Apa yang akan berlaku adalah templat pengajaran TITAS mereka hanya dipindahkan ke kursus baru.

“TITAS sendiri sepatutnya telah diajar dengan penekanan tamadun, tetapi tidak pernah menjadi begitu, kerana universiti kita tidak pernah berusaha untuk menghasilkan graduan dalam kajian tamadun.

“Sebagai hasilnya, TITAS akhirnya diajar oleh sebahagian besar ustaz yang lulus dalam Pengajian Islam, yang pengalaman dalam pendidikan yang tidak mempunyai kandungan falsafah dan peradaban.”

Kurikulum pengajian Islam masih dikuasai oleh bias hukum dan teologi, dan oleh itu terdapat banyak prasangka semasa pengajaran TITAS, kata graduan Falsafah, Politik & Ekonomi dari Universiti Oxford.

Dia merasakan bahawa lebih baik ia dilancarkan bagi tahun tahun akademik 2020-21.

“Tahun ini (2019-20) boleh menjadi tahun penyediaan sukatan pelajaran & kandungan secara teliti melalui bengkel dan kursus yang dijalankan untuk semua pendidik universiti yang dikenalpasti sebagai pengajar kursus baharu pada masa akan datang.

“Libatkan bukan hanya pakar dalam falsafah Islam dan peradaban (Contohnya Prof Osman Bakar dari Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun), tetapi juga nilai agama-budaya lain contohnya Confucianisme.

“Oleh itu, walaupun trajektorinya betul, niat sebenar langkah itu boleh diancam oleh perancangan yang tidak teratur dan kekurangan modal intelektual yang boleh menyuntik semangat dan kekuatan ke dalam subjek falsafah & tamadun.” – 1 Oktober, 2019.

Berita penuh di sini. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen