40,000 graduan menganggur di Sabah


Jason Santos

Menurut Jabatan Perangkaan, Sabah mencatatkan jumlah tertinggi graduan menganggur tahun lepas. – Gambar The Malaysian Insight oleh Irwan Majid, 22 Ogos, 2019.

KADAR pengangguran yang tinggi dalam kalangan graduan di Sabah adalah disebabkan kursus yang ditawarkan tidak sepadan dengan tawaran kerja dan keperluan industri selain kurang kemahiran keusahawanan, kata seorang menteri yang juga bekas pegawai kanan kerajaan negeri.

Kurang tumpuan dalam menyediakan graduan untuk bekerja di syarikat-syarikat besar yang mempunyai saingan sengit juga menjadi sebab apabila lebih banyak peluang pekerjaan disediakan dalam industri perusahaan kecil dan sederhana, kata Timbalan Menteri Pelajaran dan Inovasi Sabah Jenifer Lasimbang.

Masalah lulusan graduan menganggur dibangkitkan semula baru-baru ini di tengah-tengah kontrovesi mengenai pelantikan Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan keperluan kepimpinan universiti baharu bagi menangani masalah pengangguran.

Lasimbang berkata terdapat kira-kira 40,000 graduan menganggur di Sabah ketika ini dan kajian sedang dilakukan.

Lasimbang berkata tidak angka mengenai kebolehpasaran graduan UMS tetapi mengakui angka itu “teruk” dan jauh lebih teruk dari 61% kebolehpasaran yang dinyatakan oleh Gerakan Akademik Malaysia (Gerak).

“Kami cuba bekerjasama dengan UMS untuk menjadikan graduan boleh bekerja. Malah Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Sabah kini juga semakin baik.

“Sudah tiba masanya UMS melihat hubungan industri yang lebih baik, mengkaji semula kurikulum mereka dan meningkatkan kerjasama dengan kementerian, industri, perniagaan dan syarikat berkaitan kerajaan,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Pada 2018, jumlah penganggur di Sabah adalah 112,000 yang kedua tertinggi di negara ini.

Menurut Jabatan Perangkaan daripada jumlah itu, 40% terdiri daripada kalangan graduan.

Kadar pengangguran negeri juga 5.8% lebih tinggi dari kadar kebangsaan semasa sebanyak 3.3%. 

Lebih besar tidak selalu lebih baik

Pengerusi Institut Pembangunan Kajian Simon Sipaun juga berkata kemahiran yang tidak sepadan antara sebab utama graduan menganggur di Sabah.

“Menggalakkan orang muda memulakan perniagaan mereka sendiri adalah satu cabaran besar kerana bukan sahaja membantu belia bekerja sendiri tetapi bidang keusahawanan boleh menjadi sumber alternatif mewujudkan peluang pekerjaan dan peluang baharu,” katanya.

Beliau berkata kerajaan harus membantu belia dengan menyediakan dana permulaan dan latihan.

Lasimbang berkata sebahagian daripada ketidaksepadanan kursus ditawarkan disebabkan universiti lebih tertumpu pada kerjasama dengan syarikat dan industri besar, realitinya peluang pekerjaan banyak dalam perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

Graduan dan ibu bapa mereka juga terikat dengan tanggapan bahawa kerja yang “bagus” hanya ditawarkan oleh syarikat besar. – 22 Ogos, 2019.

Berita penuh di sini. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen