PAC akan bermesyuarat tentukan status pengerusi


Asila Jalil

Pengerusi PAC Ronald Kiandee berkata beliau akan mematuhi arahan perdana menteri berhubung jawatannya itu, susulan penyertaannya ke Bersatu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 18 Mac, 2019.

JAWATANKUASA Kira-kira Wang Negara (PAC) akan bermesyuarat untuk membincangkan kedudukan Ronald Kiandee selepas beliau menyertai kerajaan pemerintah Pakatan harapan (PH), kata anggota PAC Wong Chen.

Beliau berkata adalah lebih baik untuk jawatankuasa itu mengadakan mesyuarat sesama mereka bagi membincangkan status bekas ahli Parlimen Umno itu sebagai pengerusi sebelum ia dibawa ke Putrajaya.

“Saya fikir ia jelas PAC perlu bermesyuarat sesama anggota PAC dan kami akan mendapatkan pandangan Ronald,” katanya kepada wartawan di lobi Parlimen hari ini.

Sebagai sebahagian daripada manifestonya untuk menyediakan kebertanggungjawaban lebih baik, PH berjanji untuk melantik pengerusi PAC daripada pembangkang.

Kiandee dicalonkan oleh Barisan Nasional dan pelantikannya diluluskan di Dewan Rakyat.

Bagaimanapun, sejak menyertai Bersatu iaitu salah satu parti dalam PH, terdapat desakan untuk ahli Parlimen Beluran itu meletak jawatan dalam PAC.

Hannah Yeoh daripada DAP dan Nurul Izzah Anwar daripada PKR turut senada mendesak Kiandee meletak jawatan dan diberikan kepada ahli Parlimen pembangkang.

Wong berkata beliau percaya ahli Parlimen pembangkang sepatutnya mengetuai PAC.

“Secara amnya saya bersetuju dengan Nurul Izzah bahawa PAC sepatutnya memantau isu ketirisan dan rasuah kerajaan. Jadi lebih baik jika pembangkang mengetuainya.

“Kalau tidak rakyat akan salahkan PAC kerana melindungi sesuatu atau menyembunyikan maklumat,” katanya, menambah amalan standard di seluruh dunia untuk melantik pembangkang sebagai pengerusi PAC.

Sementara itu, Kiandee berkata beliau menyerahkan kedudukannya untuk diputuskan oleh Pengerusi PH dan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

“Saya akan ikut arahan ketua saya. Saya akan letak jawatan jika beliau arah saya buat begitu,” kata Kiandee selepas menyertai Bersatu pada Jumaat lalu.

Dr Mahathir sebelum ini berkata tidak ada keperluan untuk Kiandee meletak jawatan. – 18 Mac, 2019.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen