Rakyat Malaysia disaran tidak eksploitasi isu sensitif


Asila Jalil

Ketua Pengarah Bahagian Counter Terrorism (E8) Cawangan Khas Bukit Aman Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, rakyat Malaysia tidak perlu mengeksploitasi isu sensitif kerana ia akan mengundang pihak tertentu melancarkan serangan ke negara ini. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 Mac, 2019.

KETUA Pengarah Bahagian Counter Terrorism (E8) Cawangan Khas Bukit Aman Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, rakyat Malaysia tidak perlu mengeksploitasi isu berkaitan agama, bangsa, hak keistimewaan dan pemerintah Melayu kerana ia akan mengundang pihak tertentu melancarkan serangan ke negara ini.

“Kita menekankan tidak ada pihak di Malaysia harus mengeksploitasi isu mengenai agama, bangsa, hak istimewa dan pemerintah Melayu untuk kepentingan mereka sendiri kerana isu ini akan mencetuskan reaksi daripada pihak tertentu untuk memulakan serangan,” katanya.

Ayob berkata terdapat suspek yang berkaitan IS sudah ditangkap kerana cuba melancarkan serangan berikutan memainkan isu perkauman dan agama. 

Apabila ditanya mengenai kemungkinan serangan yang serupa di Christchurch, ia boleh berlaku di Malaysia sekiranya isu seperti itu dibiarkan.

Ayob berkata, ramai yang meragui polis untuk beberapa siri tangkapan tetapi beliau menegaskan mereka adalah langkah awal yang perlu diambil.

“Kadangkala mereka mempersoalkan mengapa menangkap suspek yang hanya merancang (serangan).

“Tetapi kita lihat terutamanya di Christchurch di mana 49 orang maut ditembak. Ini tanda awal isu tidak ditangani dengan teliti dan tegas,” katanya.

Beliau menambah, dia tidak mahu Malaysia menjadi sasaran serangan pengganas dan ekstremisme.

Beliau memetik insiden di Christchurch sebagai contoh utama dilakukan warga Australia yang datang ke New Zealand.

“Sebab itulah kami mengambil tindakan segera dan tidak akan bertolak ansur dengan mana-mana suspek yang menjadikan Malaysia sebagai pangkalan. Kami perlu mengambil tindakan tegas,” katanya.

Media semalam melaporkan kejadian serangan di dua masjid di Christchurch yang  menyebabkan sekurang-kurangnya 49 maut setakat ini dan berpuluh-puluh lagi cedera dalam apa yang disifatkan oleh Perdana Menteri New Zealand Jacinda Ardern sebagai serangan pengganas. 

Kementerian Luar Negeri mengesahkan tiga rakyat Malaysia cedera dalam serangan pengganas itu dan seorang remaja masih hilang.

Menteri Luar Saifuddin Abdullah mengenal pasti tiga yang cedera sebagai Tarmizi Shuib, 46, dari Kedah, Rahimi Ahmad, 39, dan Mohd Nazril Hisham Omar, 46. – 16 Mac, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen