Penembak KLIA minta dibicara atas cubaan bunuh isteri


Suspek tembakan di KLIA, Hafizul Hawari didakwa mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh dan Seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kecederaan parah dengan senjata berbahaya.– Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 25 April, 2024.

LELAKI yang melepaskan tembakan di KLIA, Hafizul Hawari meminta dibicarakan atas pertuduhan cuba membunuh isterinya Farah Isa, 37, di balai ketibaan lapangan terbang itu pada 14 April.

Dia juga meminta dibicarakan atas pertuduhan kedua menyebabkan kecederaan parah terhadap Nur Hadith Zaini, 37, yang merupakan pengawal peribadi isterinya yang terkena tembakan.

Pertuduhan dibacakan di hadapan hakim Mahkamah Sesyen Sepang Azrol Abdullah pagi ini.

Semalam, Hafizul didakwa dengan tujuh pertuduhan termasuk memiliki senjata api di Mahkamah Sesyen Kota Bharu.

Dia antara lain didakwa memiliki peluru, mercun, dan MyKad milik tiga individu lain, serta menggunakan nombor pendaftaran kenderaan palsu. Dia mengaku tidak bersalah.

Dalam prosiding hari ini, Hafizul didakwa mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh, yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda, jika sabit kesalahan.

Pertuduhan kedua didakwa mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kecederaan parah dengan senjata berbahaya, yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun, denda atau rotan, atau mana-mana dua daripadanya.

Hakim Azrol menolak ikat jamin kerana keseriusan kesalahan yang didakwa dan menetapkan 11 Jun untuk sebutan kes.

Hafizul diwakili Naim Mahmud manakala pengarah pendakwaan Selangor Ku Hayati Ku Haron mengetuai pendakwaan.

Ku Hayati juga berkata tertuduh menimbulkan risiko penerbangan, memetik penahanannya di Kota Bharu, Kelantan, dan penemuan polis menunjukkan cubaan melarikan diri melalui sempadan negeri.

Dalam kejadian awal pagi pada 14 April, dia didakwa melepaskan dua das tembakan ke arah isterinya di balai ketibaan lapangan terbang tetapi tersasar. Salah satu tembakan mengenai pengawal peribadinya, yang sedang dirawat di hospital. – 25 April, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen