Banyak pihak tertekan dengan perintah tahanan rumah Najib


K. Kabilan

AFIDAVIT Ahmad Zahid Hamidi yang menyokong permohonan undang-undang Najib Razak untuk dibenarkan menjalani tahanan rumah adalah mengejutkan.

Tiada siapa yang menjangkakan timbalan perdana menteri menjadi “saksi kritikal” yang akan mengesahkan kewujudan adendum dalam pengampunan diraja baru-baru ini yang membolehkan Najib menjalani baki hukuman penjara di bawah tahanan rumah.

Fakta bahawa Zahid menggunakan nama Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Zafrul Abdul Aziz dalam afidavitnya juga mengejutkan.

Malah kenyataan Zafrul hanya beberapa jam selepas afidavit Zahid diketahui umum bahawa dia (Zafrul) akan memfailkan afidavitnya sendiri untuk “membetulkan kesilapan fakta tertentu” dalam afidavit presiden Umno.

Timbalan perdana menteri telah berkata dalam afidavitnya bahawa beliau ditunjukkan imej telefon titah diraja tambahan itu oleh Zafrul pada 30 Januari.

Kewujudan titah tambahan diraja ini adalah penting kerana atas dasar inilah Najib memfailkan permohonan kebenaran semakan kehakiman pada 1 April untuk dibenarkan menjalani hukuman penjara di bawah tahanan rumah.

Dalam permohonannya, Najib mendakwa adendum dalam pengampunan diraja baru-baru ini membenarkan beliau menjalani baki tempoh penjara enam tahun di bawah tahanan rumah.

Dakwanya lagi, adendum itu dikeluarkan Yang di-Pertuan Agong pada 29 Januari lalu.

Pada 2 Februari, Lembaga Pengampunan telah mengurangkan separuh hukuman penjara 12 tahun awal Najib berhubung kes rasuah SRC International berjumlah RM42 juta, yang akan menyaksikan bekas pemimpin itu dibebaskan pada 23 Ogos 2028.

Lembaga itu berkata ia membuat keputusan berkenaan selepas mesyuarat pada 29 Januari. Ia tidak memberikan alasan bagi meluluskan permintaan Najib untuk pengampunan. Ia juga mengurangkan hukuman denda RM210 juta ke atas Najib kepada hanya RM50 juta.

Pengampunan itu diberikan sehari sebelum tempoh jawatan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah tamat.

Awal bulan ini, peguam Najib, Muhammad Shafee Abdullah memberitahu pemberita bahawa “saksi kritikal” ditetapkan untuk memfailkan afidavit bagi menyokong semakan kehakiman Najib.

Sebaik sahaja afidavit Zahid diketahui umum, Zafrul berkata beliau akan “mengambil langkah untuk mendapatkan nasihat undang-undang yang sesuai dan memohon untuk menulis kepada Mahkamah Tinggi untuk meminta kebenaran memfailkan afidavit bagi membetulkan kesilapan fakta tertentu yang terkandung” dalam afidavit itu.

Pada petang Rabu, Jabatan Peguam Negara (AGC) berkata ia akan membawa komen Zafrul kepada perhatian mahkamah.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mendengar permohonan Najib pada Rabu. Mahkamah menetapkan 5 Jun ini untuk keputusan sama ada memberi kebenaran kepada Najib untuk meneruskan semakan kehakiman.

Timbul persoalan

Afidavit Zahid dan kenyataan Zafrul menimbulkan beberapa persoalan.

Seperti yang ditanya oleh aktivis politik dan bekas ahli majlis tertinggi Umno Isham Jalil, mengapa Zahid menunggu sehingga sekarang untuk mendedahkan tentang kewujudan titah adendum.

Ingat, kenyataan pengampunan diraja dikeluarkan pada 2 Februari berikutan mesyuaratnya pada 29 Januari.

Zahid berkata dalam afidavitnya beliau melihat titah tambahan diraja pada telefon Zafrul pada 30 Januari.

Permohonan Najib difailkan pada 3 April manakala afidavit Zahid disahkan pada 9 April.

“Sepatutnya Zahid telah buat kenyataan terbuka berkenaan perkara ini dua bulan lepas, bukan baru sekarang selepas ia menjadi kes mahkamah,” katanya di Facebook. 

Beliau juga menolak dakwaan Zahid sedang berusaha untuk memastikan Najib mendapat tahanan rumah.

Satu lagi persoalan ialah bagaimana Zafrul mendapat salinan titah tambahan diraja di telefonnya, kononnya dipetik daripada salinan asal yang dipegang oleh bekas Agong.

Zahid juga berkata selain dirinya dan Zafrul, anggota kerajaan lain telah melihat perintah tambahan itu termasuk Menteri Besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail.

Beliau menambah enam responden dalam permohonan undang-undang Najib juga telah melihat perintah tambahan diraja.

Enam itu termasuk Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution, Menteri Undang-Undang Azalina Othman Said, Peguam Negara, Lembaga Pengampunan dan pengarah Jabatan Penjara.

Ini bermakna kerajaan mengetahui perintah tambahan diraja ini. Jika ya, bagaimana mungkin Saifuddin sebelum ini berkata beliau “tidak melihat” sebarang arahan sedemikian?

Bagaimana pula dengan Menteri Wilayah Persekutuan Dr Zaliha Mustafa yang turut menganggotai Lembaga Pengampunan?

Mengapa semua berdiam diri berhubung perintah tahanan rumah?

Setakat ini, Pejabat Perdana Menteri atau perdana menteri sendiri tidak mengulas mengenai dakwaan Najib bahawa bekas Agong membenarkannya menjalani tahanan rumah.

Adakah Azalina, sebagai menteri undang-undang, atau AG dalam mewakili kerajaan dan Lembaga Pengampunan, akan membuat sebarang kenyataan untuk menjelaskan isu itu?

Imej kerajaan terjejas

Muzaffar Syah Mallow yang merupakan profesor madya dalam undang-undang di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) berkata perlembagaan persekutuan senyap sekiranya lembaga itu perlu memberi penjelasan atau justifikasi terhadap keputusannya.

“Namun, memandangkan kes itu melibatkan kes berprofil tinggi dan dengan mengambil kira tahap jenayah yang dilakukan pesalah serta kepentingan awam, beberapa penjelasan atau justifikasi perlu diberikan agar orang ramai memahami sebab-sebabnya.

“Ini sangat penting untuk mengelakkan salah faham,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Sementara itu, James Chin dari Universiti Tasmania berkata adalah mengejutkan bagaimana dokumen diraja seperti ini boleh kekal tersembunyi untuk sekian lama.

“Apa yang saya sangsi ialah kerajaan mahu perkara ini didesak oleh kem Najib, jadi nampaknya mereka amat berat hati untuk melakukannya,” katanya dipetik Channel News Asia.

“Mereka boleh mengatakan bahawa, ‘Ia benar-benar bukan kami … Kami sebenarnya mahu melihat Najib di penjara.’”

Beliau juga berkata kewujudan dokumen diraja seperti itu akan menyukarkan PM Anwar Ibrahim kerana ia melibatkan ketelusan pentadbirannya dengan orang ramai.

“Jika (Anwar berkata) dia tahu tentang perintah (adendum) itu, kenapa dia tidak telus dengan rakyat Malaysia?” tanya Chin.

Sementara itu, aktivis Ab Jalil Backer berkata imej kerajaan telah terjejas dalam isu ini.

“Jika afidavit itu tidak benar, maka kita mempunyai timbalan perdana menteri yang bersedia untuk berbohong kepada mahkamah.

“Sekiranya afidavit itu benar, kita mempunyai kerajaan yang berbohong dan bersedia untuk menentang institusi diraja,” katanya di Facebook.

Bagi peguam kanan Haniff Khatri Abdulla, beliau berkata kerajaan boleh kembali kepada Agong jika tidak mahu melaksanakan perintah itu, jika ia wujud pada mulanya.

“Sekiranya perintah itu wujud, Agong berhak untuk membatalkannya secara rasmi. Kerajaan mungkin masih boleh bertemu dengan Agong ketika itu pada masa ini,” katanya.

Veteran Umno Puad Zarkashi berkata kerajaan mesti melaksanakan perintah tambahan diraja dengan segera.

“Rakyat percaya perintah sedemikian wujud. Jika tidak mengapa Zahid yang juga TPM akan mengesahkan afidavit tersebut? Malah Peguam Negara tidak menafikannya.

“Mengapa kerajaan bersikap defensif? Ia hanya akan dikritik kerana mengabaikan titah Agong sebelum ini .

“(Dan) hubungan baik dalam kerajaan perpaduan boleh terjejas. Adakah terdapat dakwaan konspirasi? Adakah AG takut nasihat yang betul?” katanya di Facebook.

Satu perkara yang pasti, perkara ini pasti akan terus isu hangat. Lebih banyak akan diperkatakan dalam beberapa hari akan datang, dan adalah bijak bagi kerajaan untuk menjelaskan perkara itu dengan segera dan bukannya menunggu untuk membidas di mahkamah dalam menolak permohonan Najib. Pada masa itu, banyak perkara baik boleh hilang.– 19 April, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen