Kerajaan utamakan penyelesaian segera isu bekalan air di Labuan, kata menteri


Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Zaliha Mustafa menegaskan langkah komprehensif yang diambil untuk meningkatkan infrastruktur asas Labuan adalah demi manfaat penduduknya dan kemajuan ekonomi secara keseluruhan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 13 Januari, 2024.

KERAJAAN Persekutuan komited menangani masalah gangguan bekalan air yang berpanjangan di pulau bebas cukai ini, dan menjadikan ia keutamaan sejajar dengan arahan Perdana Menteri, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Zaliha Mustafa.

Beliau menekankan kepentingan menyelesaikan segera cabaran bekalan air yang berterusan di pulau ini.

Malah beliau juga menegaskan bahawa langkah komprehensif yang diambil untuk meningkatkan infrastruktur asas Labuan adalah demi manfaat penduduknya dan kemajuan ekonomi secara keseluruhan.

“Satu komponen penting inisiatif ini melibatkan pelaksanaan tiga projek penggantian paip sepanjang 70km, dengan anggaran kos RM108 juta.

“Projek-projek ini dijangka akan dilaksanakan secara berperingkat dan dijangka siap seawal Jun 2024, dengan fasa akhir akan siap selewat-lewatnya pada suku pertama 2025,” katanya selepas melancarkan Kempen Kibar Bendera Wilayah Persekutuan Labuan peringkat Labuan 2024 dan Program Publisiti dan Penyertaan Awam Laporan Rancangan Struktur Labuan 2040 di Taman Damai di Labuan hari ini. 

Dr Zaliha berkata Belanjawan 2024 dengan peruntukan sebanyak RM300 juta, akan memudahkan kerja pembaikan dan penggantian paip air di Pulau Enoe dan Bukit Kalam menjelang suku kedua 2024.

“Selain itu, peningkatan berterusan dan penggantian infrastruktur dan paip penuaan akan dijalankan secara berperingkat, bermula pada 2024,” katanya.

Sambil menyatakan komitmen untuk menangani keperluan bekalan air jangka panjang di Labuan, Dr Zaliha telah mengarahkan Bahagian Bekalan Air (BBAL) Labuan untuk menyegerakan semua projek berkaitan.

“Saya akan bertemu dengan Timbalan Perdana Menteri Fadillah Yusof untuk membincangkan isu bekalan air dan elektrik, memastikan penyelesaian menyeluruh kepada masalah infrastruktur di Labuan,” katanya.

Semasa lawatan Perdana Menteri Anwar Ibrahim ke Labuan pada Disember tahun lepas beliau menekankan fokus kerajaan dalam menyelesaikan isu infrastruktur penting yang menjejaskan penduduk di pulau ini.

Anwar mengesahkan peruntukan RM300 juta di bawah Belanjawan 2024 Malaysia Madani khusus untuk menyelesaikan masalah bekalan air di Labuan. – Bernama, 13 Januari, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen