Pengedar kereta terpakai tawar diskaun habiskan stok


Angie Tan

PENGEDAR kereta terpakai menawarkan diskaun dalam usaha untuk habiskan stok di tengah-tengah ketidaktentuan mengenai prospek ekonomi untuk tahun depan dan kemungkinan kesan inflasi terhadap industri.

Menurut mereka, diskaun diberikan antara 10 hingga 20% untuk menarik pengguna.

Timbalan Presiden Persekutuan Persatuan Syarikat Permotoran & Kredit Malaysia (FMCCAM) Teh Seng Hap berkata ahli mereka tidak mempunyai banyak pilihan selain memilih pilihan ini.

“Ekonomi sekarang sangat teruk, dan keadaan ekonomi tahun depan akan menjadi lebih tidak menentu.

“Selain itu, semakin banyak kereta elektrik akan memasuki pasaran, jadi kami merasakan lebih baik untuk memindahkan stok dan membuat apa sahaja keuntungan yang kami boleh,” katanya.

Beliau berkata diskaun itu akan membantu beberapa ahli mereka dengan aliran tunai dan pinjaman perkhidmatan mereka.

Naib presiden Persatuan Penjual Kereta dan Syarikat Kredit Kuala Lumpur dan Selangor Lee Puay Loong mendedahkan secara amnya, pasaran kereta terpakai akan perlahan pada akhir tahun ini.

“Jadi diskaun antara 10 hingga 20%, bergantung pada model kereta, harus menarik pengguna untuk datang dan membeli.”

Beliau berkata jualan kereta terpakai dianggarkan menurun sebanyak 30 hingga 40% dalam tempoh tiga bulan lalu.

“Selain itu, kini terdapat banyak bekalan kereta baharu, dan pasaran telah mencapai titik tepu,” katanya.

Selain itu, beliau turut menggalakkan pengguna membeli kereta daripada pengedar kereta yang bergabung dengan persekutuan.

“Pengguna boleh menyemak tapak web kami yang berkaitan. Jika terdapat sebarang masalah semasa proses pembelian, kami juga boleh membantu menyelia mereka untuk mengelakkan perkara yang tidak menyenangkan berlaku.”

Naib Presiden Persekutuan Persatuan Syarikat Permotoran & Kredit Malaysia (FMCCAM) Dave Lim berkata jualan kereta terpakai di Malaysia berbeza mengikut wilayah, dan kereta terpakai di Johor sangat popular.

“Oleh kerana Johor dekat dengan Singapura, ramai orang tempatan bekerja di Singapura tetapi masih menetap di Johor, jadi rakyat Malaysia yang memperoleh dolar Singapura boleh menukar kereta dengan mudah.

“Diskaun tidak penting bagi mereka. Tetapi di beberapa kawasan di mana pasaran kereta terpakai tidak bagus, mereka menawarkan diskaun 5 hingga 10% untuk menarik pengguna.” – 2 Disember, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen