16 maut dalam tanah runtuh di Georgia


Usaha mencari mangsa yang terselamat sedang dijalankan di tapak tanah runtuh di Shovi, barat laut Georgia. – Gambar AFP, 6 Ogos, 2023.

SEKURANG-KURANGNYA 16 orang terbunuh dan berpuluh-puluh orang hilang selepas tanah runtuh di sebuah bandar peranginan di barat laut Georgia, kata pegawai semalam.

Tanah runtuh itu berlaku pada Khamis di Shovi, sebuah bandar peranginan kecil di barat laut pergunungan Georgia yang terkenal dengan hutannya yang luas dan mata air mineral.

“16 mayat ditemui di kawasan bencana dan proses pengecaman sedang dijalankan,” kata Teimuraz Mghebrishvili dari kementerian dalam negeri.

Imej menunjukkan pekerja penyelamat mengutip serpihan yang sebahagiannya tertimbus oleh tanah, manakala pasukan bekerja untuk mengalihkan tanah.

“Sebuah jambatan besi di atas sungai dibina yang akan membolehkan kami membawa semua peralatan yang diperlukan ke kawasan bencana,” kata Mghebrishvili.

Lebih 200 orang dipindahkan dari kawasan itu, kata pegawai semalam, ketika helikopter dan anjing penyelamat dihantar untuk membantu usaha mencari.

Shovi terletak di lembah terpencil kira-kira 140km barat laut ibu kota Tbilisi, terletak di pertemuan dua sungai.

Palang Merah berkata jambatan dan jalan raya di kawasan itu musnah.

Seorang mangsa yang terselamat berkata dia tertimbus selama dua jam setengah di dalam tanah runtuh.

“Kami tiba-tiba mendengar bunyi dentuman yang mengerikan dan pokok-pokok di sekeliling mula tumbang,” kata pelajar Mariam Beranidze kepada AFP.

Ahli geologi dari Agensi Alam Sekitar Kebangsaan Georgia Merab Gaprindashvili berkata tanah runtuh pada Khamis disebabkan oleh gabungan faktor dan tidak mungkin berlaku lagi.

“Khususnya terdapat dua glasier di hulu sungai yang mencair secara intensif. Ini disertai dengan hujan lebat,” katanya dalam wawancara televisyen.

Hujan lebat dan banjir adalah perkara biasa di Georgia, di mana cerun curam mendatangkan risiko tanah runtuh.

Pada 2008, enam orang terbunuh akibat tanah runtuh di wilayah selatan Laut Hitam Adjara. – AFP, 6 Ogos, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen