Kemudahan, kos dan rangkaian produk tingkatkan populariti farmasi, kata persatuan


Ravin Palanisamy

Farmasi lebih menjadi pilihan pengguna disebabkan harga ubat yang disediakan mungkin lebih murah berbanding di klinik. – Gambar fail The Malaysian Insight, 15 Februari, 2023.

POPULARITI farmasi komuniti yang semakin meningkat di kawasan kejiranan sejak beberapa tahun lalu boleh dikaitkan dengan beberapa sebab, kata Amrahi Buang.

Presiden Persatuan Farmasi Malaysia (MPS) itu berkata antara sebabnya termasuklah kemudahan, rangkaian ubat-ubatan yang ada dan penjimatan kos yang dirasai oleh pengguna.

“Bagi pengguna saya rasa mereka senang untuk mencari farmasi, memberitahu simptom mereka kepada ahli farmasi dan mendapatkan ubat atau suplemen pada kadar yang mungkin lebih murah daripada apa yang mereka akan bayar di klinik,” katanya kepada The Malaysian Insight .

Walaupun Amrahi tidak dapat memberikan butiran lanjut bilangan farmasi baharu yang dibuka, beliau mengakui terdapat pertambahan bilangan kedai.

Pada tahun 2020 dilaporkan Malaysia mempunyai sekitar 2,600 farmasi komuniti, separuh daripadanya berpangkalan di Kuala Lumpur dan Selangor.

Pandemik Covid-19 juga menyebabkan pengguna datang ke farmasi ini untuk membeli alat pembersih tangan dan topeng pelitup muka perubatan serta ubat-ubatan di kaunter yang terdapat di kedai-kedai ini.

Selepas pandemik, masih terdapat beberapa farmasi runcit baharu serta farmasi bebas di beberapa tempat.

Amrahi berkata pengguna hari ini lebih suka mendapatkan jenis ubat tertentu di farmasi berbanding daripada pergi ke klinik.

“Kami ahli farmasi tidak mengenakan bayaran untuk perundingan bagi penyakit biasa seperti batuk dan selesema tidak seperti di klinik. Tetapi perlu difahami kami ahli farmasi tidak boleh memeriksa atau merawat penyakit seperti doktor.

“Itu tidak bermakna kami hanya penjual ubat, kami juga menyediakan pelbagai perkhidmatan penjagaan kesihatan selalunya kaunseling ubat-ubatan.

“Jadi jika seseorang datang dengan gejala biasa seperti batuk atau selesema, maka kita boleh memberi mereka ubat yang diperlukan tanpa mengenakan bayaran perundingan. Jadi, ini boleh menarik minat pengguna yang boleh menjimatkan perbelanjaan,” kata Amrahi.

Bagaimanapun jika ia adalah ubat yang ditetapkan maka ia memerlukan preskripsi doktor, tambahnya.

Amrahi berkata, farmasi juga mempunyai rangkaian ubat dengan jenama berbeza menawarkan pilihan kepada pengguna.

“Sebagai contoh jika seseorang pergi ke klinik untuk mendapatkan paracetamol, mereka mungkin hanya boleh mendapatkan jenama yang dijual oleh klinik itu tetapi di farmasi, kita akan mempunyai pelbagai jenama yang boleh dipilih oleh pengguna,” katanya.

Amrahi bagaimanapun memberi jaminan semua ubat dan suplemen yang dijual di farmasi berdaftar adalah produk yang dikawal selia.

Hak untuk mengetahui bil lebih terperinci

Amrahi berkata kebanyakan pengguna pergi ke klinik hari ini kerana majikan mereka menyediakan perlindungan perubatan asas termasuk lawatan klinikal atau untuk mendapatkan sijil perubatan.

Beliau berkata setiap kali mengunjungi klinik pengguna boleh meminta bil dengan lebih terperinci untuk mengetahui bayaran yang dikenakan untuk ubat-ubatan yang diberikan.

Tambahnya pengguna mempunyai hak untuk meminta preskripsi ubat di klinik dan kemudian memutuskan di mana untuk mendapatkan ubat tersebut.

“Adalah menjadi hak pesakit untuk meminta preskripsi di klinik.

“Pengguna mesti boleh membuat keputusan sama ada mereka mahu mengambil ubat di klinik atau sama ada mereka mahu membelinya di luar.

“Ini kerana kadangkala farmasi mempunyai lebih banyak pilihan ubat dan ia mungkin pada kadar yang lebih murah daripada apa yang dibayar di klinik,” katanya. – 15 Februari, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen