Yayasan Bill Gates labur untuk percepat hasilkan pil Covid-19


Gambar milik syarikat Farmasi Merck menunjukkan kapsul ubat antivirus eksperimen Molnupiravir. Pada Rabu Yayasan Bill dan Melinda Gates umum pelaburan AS$120 juta untuk mendorong pengeluaran ubat generik molnupiravir oleh syarikat lain, terutama di India. – Gambar AFP, 20 Oktober, 2021.

YAYASAN Bill dan Melinda Gates pada Rabu mengumumkan pelaburan hingga AS$120 juta dalam usaha mempercepat akses negara berpendapatan rendah mendapatkan ubat anti-Covid baharu.

Wang dari Yayasan Gates akan digunakan untuk mendorong pengeluaran bentuk ubat generik oleh syarikat lain, terutama di India, yang telah diberikan lesen seperti itu oleh Merck.

Pil yang dinamakan Molnupiravir dikembangkan oleh makmal Merck dari Amerika Syarikat, dikatakan dapat kurangkan risiko dimasukkan ke hospital sebanyak separuh pada pesakit Covid-19, kata syarikat itu, malah lebih berkesan untuk mencegah kematian dari virus.

“Komitmen ini didasarkan pada usaha yayasan yang berterusan ... bagi meningkatkan akses ke vaksin, rawatan dan ujian Covid-19 dengan menyokong R&D, pekerjaan pengawalseliaan, pembuatan berisiko dan penyampaian produk,” kata yayasan itu dalam satu kenyataan pada Rabu.

Ubat itu, yang sebagai tablet lebih mudah diberikan berbanding pilihan rawatan intravena lain, dapat membuka peluang memerangi pandemik lain bagi negara-negara yang masih berjuang untuk mendapatkan cukup vaksin untuk populasi mereka.

Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) sedang mengkaji ubat untuk mendapat kelulusan di Amerika Syarikat.

Merck meramalkan ia akan dapat menghasilkan dos yang mencukupi untuk membuat 10 juta rawatan pada akhir tahun ini.

“Bekalan global (vaksin) dibeli negara-negara kaya,” kata Trevor Mundel, presiden Bahagian Kesihatan Global di Yayasan Gates, kepada AFP.

Mendapatkan syarikat lain untuk menghasilkan generik bererti akan ada lebih banyak dos untuk digunakan, katanya.

“Sebilangan dari mereka berkata ‘Kami dengan mudah dapat buat 10 juta kursus sebulan jika kami capai kemampuan yang tinggi,” kata Mundel.

“Tetapi masalahnya ialah mereka mungkin tidak akan melakukannya sehingga mereka tahu apa permintaannya dan siapa yang akan membayarnya. Jadi itulah yang ingin kita percepat, kita mahu mereka tidak menunggu” untuk memulakan pengeluaran.

Malah Yayasan Gates telah membantu beberapa syarikat tersebut “mempunyai cara untuk membuat ubat yang jauh lebih sederhana dan lebih efektif dari segi kos. Dan kami telah memberikan teknologi itu kepada pengeluar generik,” kata Mundel.

Yayasan ini juga akan membiayai kempen komunikasi mengenai ubat tersebut, sehingga terkenal dan akan digunakan dengan tepat di negara-negara di mana ia akan diedarkan. – AFP, 20 Oktober, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen