Rafizi tak berhak umum pengosongan kerusi untuk Anwar, kata Tian Chua


Naib Presiden PKR Tian Chua berkata soal pengosongan kerusi Parlimen untuk Anwar Ibrahim tak pernah dibincangkan kepimpinan tertinggi parti dan Rafizi Ramli tak berhak membuat pengumuman sebegitu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 10 September, 2018.

RAFIZI Ramli tidak berhak membuat pengumuman pengosongan kerusi Parlimen untuk memberi laluan kepada Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim kerana ia tak pernah dibincangkan kepimpinan tertinggi parti, kata Naib Presiden PKR Tian Chua seperti dilapor akhbar Berita Harian hari ini. 

“Siapa Rafizi untuk umum? Wan Azizah (Wan Ismail) terpaksa mengesahkan kerana Rafizi sudah umum. Kita pun tidak pasti sama ada Wan Azizah tahu atau tidak kerana Rafizi yang umum dulu,” 

“Isunya adalah, tiada sesiapa pun tahu ada langkah sebegitu (mengosongkan kerusi Parlimen) sama seperti ‘Langkah Kajang’, tiada sesiapa yang tahu,” jelas beliau. 

Tambah beliau, perkara tersebut perlu dibincangkan dalam parti dan bukan secara sorok-sorok.

“Majlis Presiden PH perlu dimaklumkan kerana Anwar akan menjadi ketua PH dan perdana menteri, ini bukan perkara remeh dan kita tidak boleh perkecilkan peranan Anwar.

“Dia (Rafizi) tidak berhak buat pengumuman dan tidak berhak pergi merata tempat seolah-olah dia seorang yang buat keputusan segala-galanya,” katanya.

Semalam, Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin turut mengesahkan isu memberi laluan kepada Anwar tidak pernah dibincangkan kepimpinan parti.

Jumaat lalu, Rafizi dalam siri jelajah kempen pemilihan parti di Kelantan, mendedahkan satu kerusi Parlimen akan dikosongkan minggu depan bagi memberi laluan kepada Anwar untuk bertanding.

Susulan pengumuman Rafizi Jumaat lalu, Wan Azizah yang juga presiden PKR mengesahkan satu kerusi akan dikosongkan untuk Anwar, namun enggan mendedahkan ahli Parlimen yang mana akan berundur memberi laluan.

Anwar turut mengesahkan sudah menerima tawaran kerusi di utara, tengah dan selatan tanah air dan keputusan “kerusi pilihannya” akan dibuat dalam masa terdekat.

“Tiga kawasan ini masing-masing di negeri utara, tengah, dan selatan telah menawarkan kerusi mereka kepada saya dan kawasan ini adalah kawasan yang kita kena kerja kuat. Saya sedang menimbangkan perkara itu dan akan diumumkan sehari dua lagi,” – 10 September, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen