Pakatan berpeluang menang di KKB, menurut tinjauan


Ravin Palanisamy

PAKATAN Harapan (PH) dijangka memenangi pilihan raya kecil Kuala Kubu Baharu (KKB) esok, kata menurut tinjauan sebuah badan penyelidik.

Tinjauan Ilham Centre mendapati PH mempunyai kelebihan berbanding Perikatan Nasional dalam beberapa isu, termasuk isu di lapangan.

“PH yang diwakili oleh DAP mempunyai sedikit kelebihan dalam mengekalkan KKB daripada jatuh ke tangan pihak lawan,” tinjauan itu mendapati.

Badan penyelidik itu juga berkata peratusan keluar mengundi untuk pilihan raya mungkin lebih rendah daripada apa yang diambil kira semasa pilihan raya enam negeri yang diadakan pada Ogos tahun lepas.

“Walaupun kempen hangat dan suasana meriah semasa pilihan raya negeri lalu, ia hanya mampu mencatatkan 69.25% peratusan keluar mengundi.

“Ini membayangkan tugas besar bagi jentera parti untuk memujuk, menggalakkan dan menggerakkan usaha bagi memastikan seramai mungkin pengundi keluar menunaikan tanggungjawab mereka.

“Hasil kajian menunjukkan peratusan keluar mengundi mungkin lebih rendah berbanding PRU Ogos kerana majoriti pengundi berada di luar kawasan tidak pulang mengundi.

“Faktor cuaca pada hari itu juga akan memainkan peranan dalam menentukan peratusan keluar mengundi”.

Tinjauan itu juga menyatakan bahawa politik identiti berterusan dan naratif garis kaum membentuk polarisasi pengundi.

“PRK ini sekali lagi meneruskan momentum politik identiti seperti yang ditunjukkan dengan ketara pada Pilihan Raya Umum Ke-15 dan enam pilihan raya negeri.

“Walaupun pelbagai isu timbul sepanjang tempoh kempen seperti kos sara hidup, peluang pekerjaan, kemudahan infrastruktur dan sebagainya, kecenderungan untuk mengundi masih terikat dengan polarisasi kaum.

“Majoriti pengundi Melayu menunjukkan sokongan kepada Perikatan walaupun pada masa yang sama mereka memberi penghargaan tinggi kepada prestasi kerajaan Selangor (74% tahap kepuasan), Menteri Besar Amirudin Shari (70.8% tahap kepuasan), serta prestasi bekas Adun KKB (63% tahap kepuasan).

“Majoriti sokongan kepada Perikatan adalah kerana sentimen ‘etno agama’, dengan pakatan itu mendakwa lebih Melayu-Islam.

“Hanya segelintir pengundi Melayu menunjukkan sokongan kepada PH (dalam tinjauan). Mereka berbeza pandangan dengan kumpulan majoriti kerana mendakwa realiti politik negara perlu merentas etnik dan berkongsi kuasa mengikut demografi masyarakat majmuk Malaysia,” kata tinjauan itu.

Tinjauan Ilham juga mendapati PAS tidak ghairah berkempen sedangkan Umno mula mencari rentak.

Ia mendapati PAS tidak menggerakkan jentera mereka dengan bersungguh-sungguh.

“Jentera PAS yang menjadi tunjang kepada Perikatan. Kali ini tiada kelibat jentera PAS dari negeri lain. Penyertaan PAS Selangor juga tidak agresif, menyumbang kepada suasana seperti membosankan.

“Bagi jentera BN khususnya Umno, nampaknya prestasi jentera kali ini lebih baik berbanding pilihan raya negeri lepas, di mana mereka nampaknya telah menemui alur dalam menarik pengundi menyokong calon PH.

“Sebilangan ahli Umno yang membuat bantahan pada pilihan raya lalu telah mula menerima semula hakikat bahawa Umno bersama PH,” katanya.

Pertandingan menangi undi masyarakat India dan Orang Asli

Tinjauan mendapati bahawa pihak-pihak cuba menarik perhatian kaum India, yang berkemungkinan menjadi “king maker” dalam pilihan raya ini.

“Isu berkaitan kepentingan dan kebajikan masyarakat India di sini menjadi tumpuan kempen.

“Dalam keadaan majoriti etnik Melayu dipinggirkan oleh Perikatan, kaum Cina memihak kepada PH, maka corak pengundian kaum India adalah penting kerana mereka boleh menjadi king maker.

“Bagi masyarakat Orang Asli, jentera BN nampaknya berkesan mendekati segmen pengundi ini.

“Walaupun terdapat kekurangan dari segi infrastruktur di kawasan mereka, kesetiaan mereka kepada kerajaan menyukarkan Perikatan untuk menembusi kumpulan ini. Ini memberi sedikit kelebihan kepada calon PH.

“Juga peranan Tok Batin masih relevan malah mempunyai fungsi yang begitu signifikan dalam menterjemah undi,” tambahnya.

Tinjauan juga mendapati kempen sangat aktif dalam talian tetapi tidak di lapangan.

“Ternyata pengundian KKB lebih membosankan berbanding siri pilihan raya kecil yang diadakan selepas PRU15.

“Bagi pemerhati politik, kempen PRK amat membosankan. Kempen fizikal oleh calon mendapat sambutan ‘suam-suam kuku’ daripada pengundi.

“Sukar untuk melihat ceramah besar mendapat sambutan penduduk tempatan. Pada hari biasa, hanya penyokong parti memenuhi kerusi.

“Pengundi atas pagar, termasuk orang muda, tidak hadir di ceramah.

“Ironinya, suasana kelihatan agak meriah di media sosial,” katanya.

Berdasarkan semua perkara di atas, Ilham Centre, yang meninjau 404 responden untuk tinjauan ini, mendapati PH akan mengetepikan Perikatan dengan sedikit margin dalam pilihan raya kecil itu.

Pilihan raya itu menyaksikan pertandingan empat penjuru antara Pang Sock Tao (PH/DAP), Khairul Azhari Saut (PN/Bersatu), Hafizah Zainuddin (Parti Rakyat Malaysia) dan calon Bebas Nyau Ke Xin.

Kawasan KKB mempunyai pengundi campuran Melayu (53.4)%, Cina (30.5%), dan India (15.82%). Selebihnya terdiri daripada Orang Asli dan lain-lain.

Terdapat 40,226 pemilih berdaftar di KKB. Golongan muda dalam kumpulan umur 21-30 merupakan blok pengundi terbesar, iaitu 9,400. – 10 Mei, 2024.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen