Antara Raya dan pilihan raya 


Mustafa K. Anuar

Sambutan Hari Raya Aidilfitri oleh kerajaan negeri Selangor pimpinan Pakatan Harapan di Kuala Kubu Bahru menimbulkan persoalan sama ada ia melanggar peraturan pilihan raya.– Gambar Facebook, 29 April, 2024.

RUMAH terbuka Hari Raya Aidilfitri adalah pemandangan biasa di mana tuan rumah Melayu-Islam mengalu-alukan pengunjung daripada pelbagai latar belakang untuk meraikan bersama mereka selepas berakhirnya bulan Ramadan yang penuh keberkatan.

Malah, rancangan telah pun dibuat baru-baru ini untuk mengadakan sambutan Raya yang lebih besar oleh kerajaan negeri Selangor pimpinan Pakatan Harapan kononnya sebagai sebahagian daripada suasana perayaan.

Tetapi di situlah masalahnya. Acara raya yang diadakan Sabtu lalu (27 April) itu berlaku di Kuala Kubu Bharu sejurus selepas penamaan calon bagi pilihan raya kecil yang dijadualkan pada 11 Mei ini.

Kerusi DUN Kuala Kubu Bharu kosong berikutan kematian Adun tiga penggalnya, Lee Kee Hiong, pada 21 Mac akibat kanser.

Diramalkan, sambutan anjuran negeri itu telah menimbulkan kebimbangan di kalangan masyarakat umum, khususnya Gabungan Pilihan Raya Bebas dan Adil (Bersih), yang bertegas bahawa mengadakan sambutan besar-besaran di tempat yang akan diadakan pilihan raya kecil akan melanggar peruntukan di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

Kenapa sambutan itu tidak boleh diadakan di tempat lain, seperti Klang, Shah Alam atau Sungai Buloh?

Menurut Jurnal Selangor, yang diterbitkan di bawah naungan Menteri Besar Selangor Incorporated, Kuala Kubu Bharu dipilih sebagai venue untuk rumah terbuka Raya kerana “pesona dan warisan budaya yang tersendiri” di bandar itu. Tetapi ini mungkin bukan faktor pendorong utama untuk tetamu, terutamanya mereka dari masyarakat tempatan.

Bersih juga bimbang acara itu mungkin melibatkan penggunaan sumber kerajaan negeri, yang akan mencadangkan penyalahgunaan kuasa.

Kerajaan semasa mempunyai akses kepada sumber yang boleh digunakan dalam usaha yang dikira untuk memenangi hati dan minda pengundi, sekali gus menjadikan pertandingan yang tidak adil.

Dilihat dari perspektif ini, apa yang dikatakan kemurahan hati kerajaan negeri mengadakan sambutan Hari Raya besar nampaknya meleset. – 29 April, 2024.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen