Pengawal peribadi ditembak belum stabil, jalani pembedahan esok, kata isteri


Kejadian tembakan berlaku di Balai ketibaan Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur semalam. – Gambar The Vibes, 15 April, 2024.

PENGAWAL peribadi yang ditembak ketika melindungi majikannya di balai ketibaan Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur masih tidak sedarkan diri dan dijangka menjalani pembedahan esok, kata isterinya Siti Noraida Hassan.

Siti Noraida berkata suaminya Muhammad Nur Hadith kekal ditidurkan kerana keadaannya masih tidak stabil di Hospital Cyberjaya.

Dia ditembak di bahagian perut ketika kejadian tembakan pada 1.30 pagi Ahad ketika melindungi majikannya, Farah Md Isa yang lebih dikenali sebagai Farah Cie.

Suspek telah dikenal pasti sebagai suami Farah, Hafizul Harawi, 38 tahun.

“Peluru itu mengenai ususnya (Muhammad Nur) dan pendarahan tidak berhenti. Saya dimaklumkan doktor sedang menunggu pendarahan berhenti dan keadaannya stabil sebelum meneruskan pembedahan esok.

“Buat masa ini, suami saya masih dalam keadaan kritikal dan tidak sedarkan diri,” kata Noraida dipetik Berita Harian hari ini.

Dalam kejadian itu, suspek melepaskan dua das tembakan ke arah isterinya di pintu masuk balai ketibaan tetapi tersasar, dengan salah satu tembakan mengenai pengawal peribadi.

Suspek melarikan diri menaiki kereta yang diletakkan di aras dua Blok C.

Ketua Polis Selangor Hussein Omar Khan berkata kejadian itu berpunca daripada isu peribadi dan tiada kaitan dengan aktiviti atau kumpulan pengganas.

Hussein juga memberitahu pemberita hari ini, polis percaya Hafizul masih berada di negara ini dan masih memiliki senjata itu.

Beliau menggesa Hafizul menyerah diri kepada polis.

Hafizul sudah pun disiasat berikutan laporan yang dibuat terhadapnya kerana mengugut isterinya.

Berdasarkan itu, dia ditahan dan direman selama tiga hari.

Hussein berkata polis telah menyerahkan kertas siasatan kepada timbalan pendakwa raya berhubung kes itu tetapi diberi arahan tambahan.

“Disebabkan kejadian itu, isteri mengupah pengawal peribadi,” katanya kepada pemberita

Beliau juga menjelaskan perintah perlindungan sementara untuk isteri tidak dikeluarkan kerana siasatan terhadap kes itu tidak memerlukan tindakan sedemikian.

Hussein berkata siasatan tidak menunjukkan ancaman akan berlarutan kepada tembakan.

“Kes itu masih diteruskan dan siasatan perlu diselesaikan sebelum ia boleh diserahkan kepada DPP untuk pertuduhan.

“Setiap penyiasatan keganasan rumah tangga mempunyai peringkat dan prosedur. Hanya apabila kita telah mendapat kenyataan yang mencukupi barulah kita boleh mendapatkan perintah interim dan sebagainya. Kita tidak boleh begitu sahaja mendapatkan perintah interim untuk kes Seksyen 506 (Kanun Keseksaan).”

Hussein juga berkata polis tidak berdepan dengan Hafizul di KLIA kerana bimbangkan keselamatan orang awam di kawasan itu.

“Sekiranya polis terlibat dengan suspek, keadaan mungkin lebih teruk,” katanya.

Polis akan memperhebatkan usaha mencari Hafizul, kata timbalan ketua polis Pulau Pinang yang baharu Mohd Alwi Zainal Abidin.

“Saya akan melihat bagaimana kita boleh meningkatkan pemeriksaan, sekatan jalan raya, dan pengawasan kita,” katanya di George Town hari ini. – 15 April, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen