Qatar umum perjanjian bantuan kemanusiaan antara Hamas, Israel 


Penduduk Gaza memerlukan bantuan kemanusiaan kerana masih terkepung berikutan serangan rejim Israel sejak 7 Oktober lalu.– Gambar EPA, 17 Januari, 2024.

QATAR pada Selasa mengumumkan negaranya berjaya menjadi pengantara perjanjian antara Israel dan Hamas yang akan membolehkan bantuan kemanusiaan, termasuk ubat-ubatan dihantar kepada orang awam di Gaza, lapor Agensi Anadolu.

Perjanjian itu adalah usaha bersama antara Qatar dan Perancis, kata jurucakap Kementerian Luar Qatar Majid bin Mohammed Al Ansari kepada Agensi Berita Qatar (QNA).

Al Ansari berkata bantuan kemanusiaan itu dijadualkan dihantar ke bandar El Arish, Mesir pada Rabu dengan menggunakan dua pesawat Angkatan Tentera Qatar sebelum dijangka tiba di Semenanjung Gaza.

Menurut pihak berkuasa kesihatan Palestin, sekurang-kurangnya 24,285 rakyat Palestin terkorban, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak manakala 61,154 lagi cedera sejak serangan Israel ke atas kawasan yang terkepung itu pada 7 Okt tahun lalu. – Bernama, 17 Januari, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen