Menteri Wilayah baharu mesti responsif kepada keperluan rakyat KL, kata penduduk


Noel Achariam

Dr Zaliha Mustafa dilantik Menteri Wilayah Persekutuan dalam rombakan kabinet Perdana Menteri Anwar Ibrahim pada Selasa.– Gambar Facerbook, 14 Disember, 2023.

WARGA Kuala Lumpur (KL) mahu Menteri Wilayah Persekutuan yang baru dilantik Dr Zaliha Mustafa bertindak balas terhadap keperluan dan kesejahteraan mereka.

“Apakah yang akan beliau lakukan untuk meningkatkan taraf hidup rakyat KL dari segi kesihatan, pendidikan, perumahan, kos sara hidup yang tinggi dan lain-lain?

“Kami mahu menteri baharu ‘hands on’, turun padang dan mendengar rintihan rakyat,” kata Pengerusi Save Kuala Lumpur (SKL) M. Ali kepada The Malaysian Insight.

Ali berkata orang ramai ingin melihat apakah rancangan jangka pendek dan jangka panjang beliau yang bermanfaat kepada rakyat KL.

“Kami mahu beliau melihat kesusahan, kepayahan yang dihadapi rakyat dan mencari jalan penyelesaian.

“Apakah peranan, fungsi dan sumbangan beliau kepada masyarakat?

“Dia harus melawat semua kawasan di sini untuk mengetahui isu asas. Kemudian dia akan memahami keperluan orang KL.”

Zaliha, yang sebelum ini berkhidmat sebagai menteri kesihatan, telah ditukar portfolionya selepas setahun oleh Perdana Menteri Anwar Ibrahim dalam rombakan kabinetnya pada Selasa.

Jurucakap Jabatan Wilayah Persekutuan (Jabatan FT) menjelaskan bahawa buat masa ini tiada rancangan untuk menghidupkan semula Kementerian Wilayah Persekutuan dan Zaliha kini mengetuai jabatan itu.

Kementerian Wilayah Persekutuan digantikan oleh jabatan itu, yang berada di bawah bidang kuasa Jabatan Perdana Menteri, pada Disember tahun lepas.

Menteri wilayah persekutuan terakhir ialah Ahli Parlimen Arau Shahidan Kassim, yang memegang portfolio itu dari Ogos 2021 hingga pilihan raya umum tahun lepas.

Ali juga bersetuju Kementerian Wilayah Persekutuan tidak seharusnya dihidupkan semula.

“Sudah ada Datuk Bandar Kuala Lumpur untuk menangani isu di bandar dan Jabatan Wilayah.

“Memandangkan Jabatan Wilayah wujud, tidak sepatutnya ada sebarang langkah untuk mengembalikan Kementerian Wilayah Persekutuan.

“Jika ia mahu dihidupkan semula, ia akan mewujudkan pembaziran yang tidak perlu dana pembayar cukai dari segi infrastruktur, tenaga kerja dan lain-lain.”

Ali berkata mereka akan menulis surat kepada Jabatan Wilayah untuk meminta pertemuan dengan Zaliha secepat mungkin, terutama mengenai draf Rancangan Bandaraya Kuala Lumpur 2040.

“Kami ingin berinteraksi dan menyampaikan keperluan masyarakat KL mengenai draf rancangan itu.”

Beliau juga mengulangi pendirian mereka untuk pilihan raya majlis tempatan kerana mereka mahu Datuk Bandar dan pegawai DBKL lain bertanggungjawab kepada rakyat.

“Kami telah menganjurkan agar pilihan raya dikembalikan semula selama bertahun-tahun.” – 14 Disember, 2023.

Berita penuh di sini. 



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen