Kebenaran di sebalik konflik Israel Palestin (Bahagian 2)


LATAR belakang dan akar punca konflik

Konflik semasa ini adalah hasil daripada strategi geo-politik oleh dua kuasa besar ketika itu, Britain dan Amerika Syarikat, selepas Perang Dunia Kedua, ketika banyak negara di seluruh dunia, termasuk Timur Tengah, sedang mencari kemerdekaan.

Timur Tengah dianggap sebagai wilayah yang kaya dengan Minyak dan sangat strategik dari segi lokasi seperti mengenai pergerakan barangan global melalui Terusan Suez.

Pembentukan Israel juga adalah untuk memenuhi tuntutan lobi Zionis yang sangat berpengaruh dan berkuasa di Barat yang mencari tanah air eksklusif untuk orang Yahudi.

Israel diwujudkan secara paksa pada tahun 1948 oleh kuasa kolonial British dengan sokongan Amerika Syarikat dengan membenarkan tentera asing Zionis menyerang Palestin yang berkembang maju ketika itu di mana umat Islam, Yahudi dan Kristian hidup berdampingan dengan aman dan harmoni.

Rakyat Palestin ditangkap tidak bersenjata dan tidak bersedia. Mereka yang menentang pengusiran itu dibunuh dan ramai yang terpaksa menggunakan senjata api untuk tinggal di kem pelarian di Gaza dan West Bank.

Israel bangga menjadi negara Zionis. Apakah Zionisme?

Ia pada dasarnya adalah ideologi perkauman dan fasis yang dimulakan pada tahun 1897 oleh sekumpulan kecil orang Yahudi yang tidak beragama tetapi sangat berpengaruh yang dengan licik menyatakan bahawa mereka dipilih secara khusus oleh Tuhan untuk memerintah orang lain dan mempunyai hak yang diberikan Tuhan untuk mencari tanah air untuk Yahudi di Palestin dan mereka boleh menggunakan keganasan & kezaliman untuk mengusir, menindas dan menganiaya penduduk tempatan bukan Yahudi.

Zionis yang lebih ekstrem yang bertanggungjawab terhadap kerajaan Israel hari ini malah mencadangkan rakyat Palestin bukan manusia dan harus dilayan seperti haiwan untuk dimusnahkan.

Dilaporkan ketua rabbi tentera Israel (Eyal Karim)menyiratkan askarnya dibenarkan merogol wanita bukan Yahudi pada masa perang.

Sama seperti terdapat ramai orang kulit putih Afrika Selatan (seperti Elon Musk yang meninggalkan Afrika Selatan pada tahun 1988 pada usia 17 tahun) yang menentang Apartheid, terdapat/ada ramai orang Yahudi terkemuka yang menentang Zionisme, seperti Albert Einstein, Isaac Asimov, Erich Fromm, Hannah Arendt dan Richard Falk.

Israel tidak suka dilabelkan sebagai negara Aparteid atas sebab yang jelas ia akan dijauhi oleh dunia bertamadun seperti bagaimana rejim bekas Afrika Selatan dahulu.

Jadi apa itu Aparteid?

Apartheid ditakrifkan sebagai sistem pengasingan dan penindasan yang diinstitusikan berdasarkan kaum atau etnik seperti bekas rejim Afrika Selatan sebelum 1994, yang dianggap sebagai negara pariah dan dibuang, tanpa legitimasi.

Apartheid berakhir di Afrika Selatan apabila mendiang Nelson Mandela menjadi Presiden pertama pada 10 Mei 1994.

Orang awam kulit putih di sana tidak didakwa, dibunuh atau dianiaya. Tetapi mereka juga Tidak diberi negeri yang berasingan di Afrika Selatan untuk membentuk negeri mereka sendiri. Setiap orang dilayan sama rata dan saksama di hadapan undang-undang.

Sejak 2007, agensi PBB yang berkenaan dan Pelapor Khasnya menyatakan secara terbuka bahawa Israel adalah negara Apartheid.

Sejak 2009, beberapa NGO bebas dan laporan terkini pada 1 Februari 2022 oleh pertubuhan hak asasi manusia global Amnesty International yang sangat dihormati,juga secara terbuka mengisytiharkan dan mengutuk Israel sebagai Negara Apartheid.

Rejim Israel dalam beberapa cara bahkan jauh lebih teruk daripada bekas rejim Afrika Selatan.

Kesimpulannya, punca konflik Israel Palestin adalah:

- pencerobohan, pengusiran penduduk asli Palestin dan pendudukan Palestin pada tahun 1948

- tidak memberikan rakyat Palestin tanah air yang mereka berhak dan sebaliknya memaksa mereka tinggal di kem pelarian yang keras seperti penjara terbuka di bawah penjajahan Israel

- ideologi perkauman, fasis & menindas Israel berdasarkan gabungan Zionisme dan Apartheid (kejahatan kembar) lebih teruk daripada Nazisme yang menjadi asas kepada rakyat Palestin baik di wilayah Israel mahupun yang diduduki, untuk dianiaya, ditindas dan direpresi setiap hari.

Rakyat Palestin menghadapi KETIDAKADILAN TIGA KALI GANDA selama 75 tahun, lebih daripada mana-mana kumpulan etnik lain di dunia.

Pembohongan dan maklumat salah

Pembohongan dan maklumat salah berkaitan konflik disebarkan oleh mesin propaganda Zionis melalui media sosial.

Bagaimanakah sesiapa boleh percaya bahawa maklumat yang keluar dari pihak yang bersalah atau penindas (kerajaan Israel) yang dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai adalah benar?

Ia seperti Neo Nazi hari ini menggunakan pembohongan & maklumat salah untuk mewajarkan pembunuhan beramai-ramai 6 juta orang Yahudi semasa Perang Dunia 2.

Adalah lebih baik untuk orang ramai mendapatkan maklumat yang benar (Fakta & Angka) daripada pertubuhan antarabangsa BEBAS & sangat dihormati seperti PBB agensi dan NGO global yang berkaitan termasuk mereka yang membantu dengan perkhidmatan kemanusiaan seperti Amnesty International, Human Rights Watch dan Doctors Without Borders.

Satu pembohongan besar ialah rakyat Palestin pada 1948 dijemput atau dibayar pampasan oleh Zionis untuk mengambil alih Palestin lama dan membentuk Israel.

Pembohongan yang paling biasa disebarkan ialah mereka yang menentang Zionisme (yang mengkhabarkan perkauman & prinsip Nazi) dan menyokong perjuangan Palestin adalah anti-Semit.

Kedua-dua orang Yahudi dan Arab Palestin juga adalah orang Semitik. Sebenarnya Zionis adalah orang yang paling anti-Semit di dunia dengan penindasan & represi mereka terhadap rakyat Palestin.

Satu lagi pembohongan yang disebarkan ialah rakyat Palestin diberi sekurang-kurangnya tiga peluang untuk berdamai tetapi mereka menolaknya.

Ia seperti mengatakan orang Yahudi yang tidak bersalah semasa Perang Dunia 2 telah diberi tiga peluang oleh Nazi untuk meninggalkan Jerman secara aman tetapi mereka menolak.

Mereka kemudiannya disembelih. Zionis nampaknya (tanpa disedari) menghina mangsa Holocaust dengan setiap pembohongan yang mereka promosikan.

Dua pembohongan terbaru yang disebarkan untuk pembunuhan beramai-ramai orang awam yang tidak berdosa semasa di Gaza ialah Hamas adalah seperti organisasi pengganas biasa seperti Al Qaeda dan ISIS yang menyasarkan orang awam dan bukan pasukan penentang yang memerangi pendudukan Isreali yang memulakan konflik ini dan Hamas menggunakan hospital, ambulans dan kawasan kediaman untuk pusat perintah mereka dan sebagai perisai manusia.

Pendapat awam di Amerika Syarikat dan seluruh dunia berubah menjadi pro-Palestin

Pembunuhan beramai-ramai secara terancang terhadap bayi, kanak-kanak, wanita dan orang lain yang tidak bersalah seperti PBB dan kakitangan perubatan di Gaza telah mengasingkan Israel.

Ia juga memberikan tekanan dalaman yang hebat (dalam kerajaan dan parti pemerintah) & luaran (awam & daripada sekutu) kepada kerajaan AS dan negara Barat lain untuk melakukan perkara yang betul, terutamanya untuk menguatkuasakan (melalui Majlis Keselamatan PBB) gencatan senjata segera , hentikan pembunuhan beramai-ramai di Gaza dan benarkan bantuan kemanusiaan.

Hakikat Israel boleh melarikan diri secara terang-terangan dengan pembunuhan beramai-ramai siang hari dan jenayah perang terhadap rakyat Palestin adalah disebabkan oleh sokongan rahsia dan terang-terangan yang diberikan oleh kerajaan AS (dan British) dahulu dan sekarang dan peranan tidak beretika (menentang prinsip kewartawanan) kebanyakan media utama Barat dalam menutup perbuatan jahat dan keji mereka.

Tetapi terima kasih kepada media sosial bebas, muncul media yang lebih jujur (Twitter AS/X dan lain-lain, kebanyakannya dari Eropah, Timur Tengah, Asia & tempat lain yang mencabar media utama AS yang berat sebelah) dan Keterhubungan Global, pendapat umum di AS, Eropah dan di seluruh dunia berubah dengan agak cepat memihak kepada perjuangan Palestin. Kebenaran akan sentiasa menang.

Disebabkan kesedaran awam yang meningkat, ratusan ribu orang (dengan bilangan yang semakin meningkat) turun ke jalanan di AS, Eropah dan di seluruh dunia untuk membantah Israel atas pembunuhan beramai-ramai orang yang tidak bersalah di Gaza dan untuk menunjukkan solidariti dengan rakyat Palestin. Perarakan global untuk kebenaran dan keadilan semakin kuat setiap hari.

Hakikat satu-satunya Ahli Kongres Amerika Palestin Rashida Tlaib pada 7 November berjaya memenangi lebih 188 undi (menentang 234) daripada rakan-rakannya di Dewan Rakyat (Kongres) untuk menentang kecaman perkauman terhadapnya berdasarkan ucapan beliau baru-baru ini “from the river to the sea” menyokong perjuangan Palestin boleh dianggap sebagai satu pencapaian yang hebat dalam arena politik AS.

Begitulah jika kita mempertimbangkan perkauman terhadap rakyat Palestin & umat Islam secara umum dan pengaruh kuat lobi Zionis (dengan poket yang dalam) di AS tetapi mereka nampaknya kehilangan kredibiliti kerana tindak balas biadab Israel, post 7 Oktober.

Lebih daripada 90 peratus umat manusia hari ini menentang Apartheid & Zionis Israel dan menyokong perjuangan Palestin (dengan bilangan yang semakin meningkat).

Keadaan semasa tidak dapat diperolehi

Situasi semasa Israel genosida berterusan menentang pendapat global untuk melakukan jenayah perang terhadap rakyat Palestin dengan pengeboman tanpa henti ke atas hospital, ambulans, sekolah, tempat perlindungan, kem pelarian, rumah kediaman dan tempat ibadat di Gaza dan sedikit sebanyak di West Bank juga, semakin tidak dapat diterima oleh masyarakat global yang bertamadun.

Malah di dalam Israel aktivis sosial Palestin dan Yahudi progresif sentiasa dianiaya dan ditahan tanpa bicara.

Apa yang dilakukan oleh pemimpin Zionis di Israel hari ini terhadap 5 juta rakyat Palestin yang tidak bersalah adalah serupa dengan apa yang dilakukan oleh Hitler dan Nazi terhadap enam juta orang Yahudi yang tidak bersalah yang dibunuh beramai-ramai.

Ramai orang Yahudi ini akan berpaling ke kubur mereka jika mereka tahu apa yang dilakukan oleh pemimpin Zionis atas nama mereka.

Penganiayaan & pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin yang tidak bersalah adalah penghinaan terbesar yang boleh dilakukan oleh pemimpin Zionis terhadap Yahudi yang tidak bersalah yang telah terkorban dalam Holocaust.

Israel mungkin menjadi “harimau yang terluka”, sebahagiannya disebabkan oleh kerugian besar yang dialami oleh ITFnya di Gaza (mengikut sumber & tidak dilaporkan setakat ini), pengasingan global dan kos ekonomi yang semakin meningkat dengan kempen Boikot, Penyelesaian & Sekatan semakin mendapat tempat.

Tetapi dengan kebencian dan perkauman Israel terhadap rakyat Palestin dan kewarasan pemimpin seperti perdana menterinya yang diragui ia masih boleh mendatangkan banyak kemudaratan dan menyebabkan banyak kerosakan kepada rantau ini dan dunia.

Seluruh dunia perlu bersatu dan kerajaan AS & sekutunya mesti berhenti menyokong pencerobohan Israel dan membekalkannya dengan senjata dan pembiayaan.

Keadaan teruk di Gaza mungkin menunggu untuk meletup seperti bom nuklear yang besar dengan banyak negara di rantau ini dan beberapa kuasa besar memberi amaran bahawa mereka akan terlibat secara ketenteraan, jika tiada apa yang dilakukan untuk menghentikan penyembelihan besar-besaran rakyat Palestin yang tidak bersalah oleh ITF.

Hala tuju: Penyelesaian 2 negeri atau 1 negeri?

Terdapat pepatah terkenal oleh Victor Hugo, ahli politik Perancis sejarah, novelis & pengarang Les Miserables bahawa “Tiada yang lebih berkuasa daripada idea yang masanya telah tiba”.

“Idea” di sini mungkin merupakan penyelesaian dua negara untuk menyelesaikan konflik, sekurang-kurangnya dalam jangka pendek atau sederhana, untuk mengelakkan pertumpahan darah dan penderitaan lebih lanjut oleh rakyat Palestin.

Penyelesaian dua negara adalah berdasarkan negara Israel yang wujud bersama BERSAMPANGAN dengan negara Palestin yang berdaulat dan merdeka baharu yang terdiri daripada (sempadan sebelum 1967) Gaza, West Bank dan Baitulmaqdis Timur. Apabila Palestin menjadi negara berdaulat yang diiktiraf oleh PBB, maka tidak mudah lagi bagi kerajaan Israel untuk membunuh rakyat mereka secara beramai-ramai.

Sesetengah orang berpendapat bahawa penyelesaian dua negara hanya boleh berfungsi jika Israel dapat memusnahkan Apartheid dan menjadikannya negara bukan perkauman dan sekular dengan penuh penghormatan dan kesaksamaan untuk semua kaum dan agama.

Jika tidak, ia mungkin sentiasa berperang dengan negara baru Palestin dan negara-negara Arab sekitarnya.

Tetapi ini adalah kedua berbanding melindungi kanak-kanak, wanita dan orang yang tidak bersalah daripada dibunuh atau ditindas oleh Israel.

Yang paling hampir dunia dapat mencapai penyelesaian dua negara adalah melalui Perjanjian Oslo (I & II) 1993 dan 1995 yang diuruskan oleh Norway dan ditandatangani oleh Perdana Menteri Israel Yitzhak Rabin dan pemimpin PLO Yasser Arafat.

Hanya selepas menandatangani Perjanjian Oslo II pada September 1995, Yitzhak Rabin dibunuh pada 4 November 1995 oleh pengganas Israel berhaluan kanan dalam satu konspirasi yang disyaki didalangi (menurut laporan The Times of Israel bertarikh 27 Oktober 2022) oleh Israel semasa Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.

Netanyahu dianggap oleh ramai orang termasuk orang Yahudi progresif dan orang Israel (seperti Miko Peled ), sebagai penjenayah perang dan mungkin pengganas terbesar di dunia hari ini.

Jika penyelesaian dua negara tidak berjaya, pilihan lain yang tinggal ialah penyelesaian satu negara berdasarkan model Afrika Selatan di mana Israel, Gaza dan West Bank (Wilayah Palestin yang Diduduki) akan bergabung menjadi SATU negara demokrasi, sekular & saksama, di mana orang Islam, Yahudi dan Kristian akan tinggal BERSAMA dalam sebuah negara yang berbilang agama.

Penyelesaian satu negara bermakna Apartheid dan Zionisme perlu dibongkar. Ia mungkin memerlukan kekerasan oleh Majlis Keselamatan PBB (jika mereka boleh bersetuju tanpa veto) untuk melaksanakannya.

Ramai orang akan menganggap penyelesaian satu keadaan ini sebagai tidak dapat dilaksanakan kerana perbezaan budaya yang tidak dapat didamaikan yang memerlukan masa untuk sembuh dan diselesaikan.

Penyelesaian dua negara yang kali terakhir dipersetujui oleh Pihak Berkuasa Palestin dan Israel pada 1993 dan 1995, nampaknya merupakan jalan terbaik ke hadapan setakat ini untuk menyelesaikan konflik Israel Palestin dan menghentikan pembunuhan beramai-ramai oleh Israel terhadap rakyat Palestin.

Ia telah, pada masa lalu, dipersetujui, pada dasarnya, oleh semua 5 ahli veto dan ahli tetap Majlis Keselamatan PBB - Amerika Syarikat, Rusia, China, Britain & Perancis.

Israel mesti berubah atau dihancurkan ke dalam tong sampah sejarah

Sebahagian besar dunia bertamadun bukanlah musuh kepada rakyat Israel dan mahu negara itu terus hidup, makmur dan maju dengan cara yang adil dan aman serta tanpa perlu menindas dan menakluk orang lain.

Kekuatan geopolitik dan ekonomi di rantau ini dan dunia telah banyak berubah sejak pembentukan Israel 75 tahun lalu.

Melainkan Israel dapat menyesuaikan diri dengan realiti yang berubah-ubah di rantau ini dan dunia hari ini dan tidak terperangkap seperti kepala burung unta di dalam pasir, dalam mod pelampau, pengganas dan perkauman, ia mungkin akan menjadi liabiliti geopolitik dan ekonomi yang besar kepada kuasa-kuasa itu yang menyokong pembentukannya pada mulanya.

Tanda-tanda itu sudah kelihatan. Oleh itu, Israel mungkin perlu dikorbankan tidak lama lagi untuk menyelamatkan kepentingan kuasa ini dan mungkin ditangani dengan teruk (dengan “pilihan nuklear”).

Jika Israel enggan berubah menjadi adil, beradab dan berperikemanusiaan, negara kecil dan menyusahkan ini “dicipta secara tidak adil oleh pedang”, pasti “mati oleh pedang” dan hanyut ke tong sampah sejarah. – 21 November, 2023.

* Mantan Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad, Presiden Patriot Brig Jeneral Mohd Arshad Raji (B), Bekas Duta & Bekas Hakim Noor Farida Ariffin, Rtd Commissioner of Police Shabudin Abdul Wahab dan Penganalisis Korporat, Politik & Geopolitik KK Tan.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen