Usaha penanaman kopi di Baram tarik minat penduduk tempatan


Desmond Davidson

Komuniti Orang Asal menunjukkan minat mereka terhadap penanaman kopi di Baram yang diusahakan oleh SAVE Rivers.– Gambar SAVE Rivers, 9 Oktober, 2023.

MINAT penanaman kopi dalam kalangan orang asli jauh di Baram Sarawak dalam projek agroperhutanan yang diperkenalkan oleh organisasi pemuliharaan hutan Save Rivers dilaporkan semakin meningkat.

Agroperhutanan ialah sistem pengurusan tanah yang menggabungkan amalan pertanian dengan penanaman dan pengurusan mampan pokok dan pokok renek dalam kawasan yang sama atau di tanah yang sama.

Program ini telah disifatkan oleh pengerusi Save Rivers Peter Kallang sebagai usaha lestari dengan kesan minimum terhadap alam sekitar.

Ia diperkenalkan pada awal tahun kepada suku kaum Kenyah, Kayan dan Penan yang ditemui di bahagian Sarawak untuk meningkatkan keselamatan makanan mereka.

Penyelaras projek itu, Samban Tugang, dalam mengemas kini status program kepada The Malaysian Insight, berkata di kampung Kenyah Long Tungan di hulu Baram, jumlah peserta telah meningkat kepada 37 orang, daripada 23 orang pada mulanya.

Dan dari dua kampung yang mereka mulakan, kini telah berkembang menjadi empat.

Samban berkata penduduk di kampung di Long Semiyang dan Long Moh telah menunjukkan minat malah telah menubuhkan tapak semaian mereka sendiri.

“Kami masih mengumpul nama (mereka yang berminat),” katanya.

Samban berkata untuk sampai ke tahap mereka sekarang adalah sukar.

“Kami melawat mereka hampir setiap bulan,” katanya mengenai usaha dia dan pasukannya untuk mendapatkan kepercayaan orang ramai tentang niat mereka dan untuk menunjukkan daya maju usaha itu.

Masyarakat di sini pesimis apabila melibatkan projek agro bukan daripada kerajaan atau Jabatan Pertanian.

Kopi popular di kalangan orang asli Sarawak tetapi di kawasan terpencil, kopi sukar diperoleh dan jika ada harganya sangat mahal.

Projek itu adalah untuk penduduk menanamnya sebagai tanaman sara diri dan kontan/

Sebagai tanaman tunai, matlamat Save Rivers adalah untuk menghasilkan kopi organik.

Samban berkata, mereka sejak awal lagi telah menarik perhatian orang ramai supaya tidak menggunakan baja kimia pada kopi mereka.

“Kami memberitahu mereka jika ingin menghasilkan kopi berkualiti, kopi yang akan mendapat harga yang lebih baik, sebaiknya mereka tidak menggunakan baja kimia.”

Beliau berkata mengajar orang puak itu cara membuat baja organik adalah langkah seterusnya dalam senarai tugasan mereka.– 9 Oktober, 2023.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen