Senator AS Robert Menendez akan didakwa kes rasuah


Senator AS Robert Menendez menyifatkan pertuduhan terhadapnya sebagai "kempen fitnah aktif" dan menyatakan keyakinannya akan dibebaskan daripada pertuduhan tersebut. – Gambar AFP, 28 September, 2023.

SENATOR AS Robert Menendez dijangka hadir di mahkamah pada Rabu bagi perbicaraan kes rasuah, penipuan dan peras ugut yang dikemukakan terhadap penggubal undang-undang itu oleh pendakwa raya persekutuan, lapor Sputnik.

Menendez dijadualkan untuk dibicarakan di Mahkamah Daerah AS untuk Daerah Selatan New York atas tuduhan termasuk konspirasi untuk melakukan rasuah, konspirasi untuk melakukan penipuan perkhidmatan dan konspirasi untuk melakukan pemerasan.

Pihak pendakwaan menuduh Menendez bertukar-tukar pengaruhnya sebagai penggubal undang-undang untuk memperkayakan dirinya dan defendan bersama yang lain, serta untuk memberi manfaat kepada kerajaan Mesir.

Rasuah itu didakwa termasuk wang tunai, jongkong emas, dan kenderaan mewah.

Pihak pendakwaan juga mendakwa isteri Menendez dan tiga individu lain dengan jenayah berkaitan dengan rasuah yang didakwa.

Siasatan masih berterusan, kata Peguam Amerika Syarikat Damian Williams.

Sementara itu Menendez menyifatkan pertuduhan terhadapnya sebagai “kempen fitnah aktif” dan menyatakan keyakinannya akan dibebaskan daripada pertuduhan tersebut.

Menendez mendakwa fakta-fakta kes akan membebaskannya sambil menyatakan mahkamah pendapat awam bukanlah pengganti proses undang-undang rasmi.

Menendez berkata beliau juga akan kekal menjadi senator kanan New Jersey. – Bernama, 28 September, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen