Anwar tidak patut perkecilkan pindaan perlembagaan libatkan kerakyatan


Pengarah Lawyers for Liberty Zaid Malek membidas Perdana Menteri Anwar Ibrahim berhubung pindaan perlembagaan melibatkan isu kerakyatan.– Gambar Facebook, 11 Julai, 2023.

LAWYERS for Liberty (LFL) membidas Perdana Menteri Anwar Ibrahim kerana memperkecilkan kepentingan cadangan pindaan perlembagaan, yang didakwanya tidak sepatutnya menjadi isu kontroversi.

Pengarahnya Zaid Malek berkata Anwar tidak boleh berpura-pura tidak tahu mengenai cadangan pindaan perlembagaan yang menafikan kewarganegaraan kepada anak yatim, anak anak & orang tanpa kerakyatan.

“Anwar mendakwa pindaan itu tidak menimbulkan kontroversi walaupun terdapat kontroversi di seluruh negara mengenainya.

“Beliau nampaknya tidak mempunyai firasat tentang graviti dan kesan pindaan yang dicadangkan ke atas orang tanpa kerakyatan, dan ini membingungkan dan tidak boleh diterima daripada perdana menteri,” kata Zaid dalam satu kenyataan hari ini.

Pengarah LFL itu berkata Anwar tidak berkata apa-apa mengenai cadangan pemansuhan seksyen 1(e) Jadual Kedua Bahagian 2 Perlembagaan, yang telah melindungi orang tanpa kerakyatan atau hak kewarganegaraan anak-anak dan anak yatim dalam seksyen 19B.

“Adakah Anwar tidak diberi taklimat mengenai isu itu oleh pegawainya atau beliau mengetepikan isu itu?

“Ini sudah pasti akan mengakibatkan peningkatan besar masalah ketiadaan kerakyatan. Pindaan yang dicadangkan ini adalah tidak wajar dan tidak kurang daripada kejam,” kata peguam itu.

Semalam, Anwar berkata pindaan yang dicadangkan itu akan dibentangkan kepada Majlis Raja-Raja Melayu tidak lama lagi, dalam usaha menyelesaikan masalah kewarganegaraan yang melanda anak-anak wanita Malaysia kelahiran luar negara dengan suami warga asing.

“Mana-mana orang yang dapat berfikir boleh melihat mengapa pindaan itu tidak baik untuk negara, dan banyak kritikan awam telah dibuat sejak beberapa minggu lalu oleh banyak pihak berkepentingan termasuk Suhakam, sebuah badan berkanun yang menasihati kerajaan mengenai hak asasi manusia.

“Tetapi menteri dalam negeri berdiam diri dan kini perdana menteri berpura-pura tidak tahu dengan hanya merujuk kepada pindaan ke atas kanak-kanak yang dilahirkan di luar negara kepada ibu Malaysia. Jika anda mendengar Anwar, nampaknya ini satu-satunya pindaan yang dicadangkan,” tambah Zaid.

Zaid berkata, Pakatan Harapan (PH) dan khususnya Anwar sendiri telah berulang kali berjanji untuk menyelesaikan masalah tanpa kerakyatan di negara ini sejak mereka menjadi pembangkang.

Beliau berkata PH tidak boleh dan tidak boleh mengabaikan janji itu kerana mereka memegang kuasa persekutuan.

“Berbuat demikian adalah mengkhianati mandat yang telah diamanahkan oleh rakyat untuk perubahan dan pembaharuan.

“Sebagai perdana menteri, beliau mesti segera menarik balik bahagian-bahagian pindaan Kementerian Dalam Negeri yang akan menjejaskan kehidupan dan masa depan anak-anak yatim, anak-anak dan orang tanpa kerakyatan yang lain.

“Anwar tidak boleh memulakan pengwujudan kelas baru yang besar orang tanpa kerakyatan di Malaysia, yang pastinya akan berlaku menerusi cadangan pindaan kerajaannya,” katanya.

Zaid berkata jika kerajaan meneruskan pindaan ini, Anwar akan kehilangan dakwaannya sebagai progresif dan seorang reformis selama-lamanya. – 11 Julai, 2023.

 


 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen