Naratif perkauman mendahului kempen PRU15 di media sosial, kata laporan


Laporan Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) mendedahkan Presiden PAS Abdul Hadi Awang dan partinya paling lantang membangkitkan semangat kaum di media sosial. Dua hantaran beliau mencapai Tahap 3, iaitu tidak berperikemanusiaan dan bermusuhan.– Gambar fail The Malaysian Insight, 30 Mei 2023.

NARATIF perkauman paling banyak dimainkan ahli politik bagi kempen Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) di media tahun lalu, menurut kajian oleh Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ).

Laporan CIJ mendedahkan sebanyak 66,933 hantaran menyentuh isu tersebut dimuat naik di Facebook, Twitter, YouTube dan TikTok antara 20 Oktober dan 26 November 2022.

Ini diikuti naratif agama (24,484 hantaran); institusi diraja (14,320); jantina dan komen yang menyasarkan golongan LGBTQ (7,596);  dan warga asing (3,819).

Dua hantaran oleh Presiden PAS Abdul Hadi Awang di media sosial mencapai Tahap 3, iaitu tidak berperikemanusiaan/bermusuhan, menurut pemantauan CIJ bersama Universiti Nottingham Malaysia, Universiti Sains Malaysia, dan Universiti Malaysia Sabah.

“Presiden PAS Abdul Hadi Awang dan partinya paling lantang membangkitkan semangat kaum. 

“Sebagai contoh, hantaran di TikTok Hadi, yang mendakwa DAP cuma menggunakan calon Melayu untuk menarik undi, mendapat 2.5 juta keterlibatan di TikTok, tertinggi antara semua platform media sosial,” menurut laporan itu.

Menurut laporan itu lagi, sentimen anti-Cina, ketuanan Melayu dan ancaman 13 Mei antara isu perkauman yang paling banyak dimainkan di media sosial menjelang PRU15.

“Pemantauan juga mendapati apa yang kelihatan sebagai percubaan yang diselaraskan dengan baik dan berbayar di media sosial untuk menimbulkan ketakutan dan kebencian anti-DAP dan anti-Cina, terutamanya menjelang hari mengundi. 

“Hantaran berapi-api, yang kebanyakannya di TikTok, mendorong agenda anti-DAP sambil menyeru mengundi PN (Perikatan Nasional),” katanya. – 30 Mei 2023. 

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen