Lebih 90% responden tidak setuju PJD Link, menurut tinjauan 


Noel Achariam

Tinjauan bebas yang dijalankan mendapati 93% penduduk di Petaling Jaya menyatakan mereka tidak bersetuju dengan pembinaan PJD Link. – Gambar fail The Malaysian Insight, 23 Mei, 2023.

PENDUDUK Petaling Jaya menunjukkan rasa tidak senang mereka terhadap cadangan pembinaan Petaling Jaya Dispersal Link (PJD Link) dengan menolak projek mega itu melalui tinjauan bebas Social Impact Assessment (SIA).

Tinjauan menunjukkan bahawa 93.6% responden yang tinggal di sepanjang cadangan jajaran dari Bandar Utama ke Bandar Kinrara di Puchong tidak bersetuju dengan projek itu.

Responden juga menyatakan mereka dan keluarga mereka akan terkesan dengan projek tersebut.

Penganjur tinjauan bebas SIA di PJD Link, Dominic Wong, berkata tinjauan bebas itu dilakukan untuk mengukur sentimen sebenar penduduk yang tinggal di sepanjang jajaran itu.

“Terdapat begitu banyak laporan mengenai PJD Link dan apa pandangan penduduk mengenainya.

“Sekurang-kurangnya dengan SIA yang bebas ini, kita kini tahu sentimen sebenar rakyat.

“Tinjauan ini dilakukan untuk mengetahui pendapat rakyat mengenai lebuh raya itu,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Tinjauan dalam talian yang melibatkan 2,501 penduduk itu dijalankan antara 6 Februari dan 1 Mac.

Beliau berkata mereka mewakili semua penduduk dan entiti komersial yang prihatin di 13 kawasan yang ditinjau, supaya SIA bebas dapat dihasilkan untuk memberikan jawapan.

Penganjur SIA bebas menjalankan penilaian mereka sendiri kerana kekurangan ketelusan mengenai SIA rasmi (SIA pemaju).

Mereka berkata kerana ada “SIA” rasmi, mereka adalah “SIA Bebas”.

“Jadi, kami tidak mahu orang menjadi keliru.

Mereka berkata, mengikut undang-undang Malaysia, hanya Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) diperlukan untuk dikongsi dengan orang ramai, manakala Penilaian Kesan Trafik (TIA) dan SIA tidak.

Wong berkata tinjauan itu telah diserahkan secara rasmi kepada PLAN Malaysia Selangor di ibu pejabat mereka di Putrajaya dan Jabatan Alam Sekitar.

“Kami juga sedang mengatur pertemuan dengan Menteri Besar Selangor (Amirudin Shari) untuk membentangkan tinjauan itu. Kami juga mendengar bahawa tinjauan SIA pemaju akan disemak minggu depan.”

Wong berkata tinjauan itu jelas menunjukkan projek itu ditolak penduduk PJ atas masalah yang bakal dibawanya.

“Kerajaan pusat dan negeri mesti mendengar suara rakyat dan bukannya meluluskan projek itu.

“Trend terkini membina lebuh raya bertol merentasi kawasan kejiranan mesti dihentikan kerana kesan alam sekitar dan sosial.”

Tambahnya, terdapat kaedah pengangkutan yang boleh dipertimbangkan seperti mempunyai laluan bas yang cekap, kereta api bawah tanah, lorong transit untuk kenderaan alternatif.

Penganjur bersama tinjauan Raymond Chan berkata mereka mempunyai laporan EIA dan SIA yang dijalankan oleh perunding yang bebas daripada pemaju.

Beliau berkata maklumat berhubung laporan SIA pemaju mestilah telus, konsisten dan tepat.

“Keputusan SIA, EIA mestilah cukup substantif untuk projek itu diluluskan atau dibatalkan.

“Ia (laporan) tidak sepatutnya memudahkan projek yang telah ditolak oleh masyarakat.”

Menteri Kerja Raya Alexander Nanta Linggi berkata syarikat konsesi PJD Link masih belum memenuhi semua syarat yang dinyatakan dalam perjanjian itu.

Beliau berkata projek itu telah mendapat kelulusan secara prinsip daripada kerajaan persekutuan dan kelulusan dasar daripada kerajaan Selangor pada 30 September 2020 sebelum perjanjian konsesi ditandatangani pada 5 April tahun lepas.

Bagaimanapun, Amirudin berkata kerajaan negeri tidak memberikan sebarang kelulusan kepada pemaju PJD Link. – 23 Mei, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen