Tiada bukti sabotaj dalam nahas pesawat Double Six, menurut laporan akhir


Ravin Palanisamy

Pesawat Sabah Air terhempas yang mengorbankan Ketua Menteri Sabah Tun Fuad Stephens serta beberapa anggota Kabinet negeri itu pada 1976. – Gambar Wikipedia, 12 April, 2023.

TIADA bukti ada sabotaj dalam nahas tragis pesawat Sabah Air yang mengorbankan ketua menteri Sabah ketika itu Fuad Stephens bersama beberapa anggota Kabinet negeri pada 1976, menurut laporan akhir yang didedahkan hari ini.

Laporan penyiasatan akhir mengenai nahas penerbangan digelar ‘Double Six’ yang ditandatangani oleh ketua inspektor kemalangan ketika itu, Pengarah Operasi Penerbangan Jabatan Penerbangan Awam Omar Saman menyimpulkan kemungkinan punca kemalangan adalah disebabkan oleh kedudukan pusat graviti pesawat di luar had buritan kapal.

Laporan itu juga menyatakan ia mengakibatkan kolum kawalan tidak lagi boleh digerakkan ke hadapan manakala bahagian muncung pesawat terangkat ke atas apabila sayapnya melepasi 25 darjah ketika hampir mendarat.

“Pemuatan bagi penerbangan itu didapati tidak dilakukan dengan betul sehingga menyebabkan kedudukan graviti pesawat berada di luar had buritan sebagaimana yang telah ditetapkan.

“Pergerakan kolum kawalan ke hadapan adalah bagi menurunkan muncung pesawat atau menghalangnya daripada terangkat ke atas. Jika hentian hadapan dicapai ketika muncung pesawat terangkat ke atas maka sudah pasti berlaku hilang kawalan akibat ketiadaan kelajuan dan kestabilan di udara,” katanya.

Laporan itu juga menyatakan tiada bukti sabotaj, kebakaran atau letupan.

Selain Fuad antara yang maut dalam nahas itu ialah menteri negeri Peter Mojuntin Salleh Sulong dan Chong Thien Vun, pembantu menteri Darius Binion, setiausaha tetap Kementerian Kewangan Sabah Wahid Peter Andau, Kpl Said Mohammad Mohammad (pengawal peribadi Fuad), Isak Atan (setiausaha sulit Tengku Razaleigh Hamzah), juruterbang Kapten Gandhi Nathan dan Johari Stephens (anak Fuad). – 12 April, 2023.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen