Bagaimana orang Melayu mengajar puasa


Faisal Tehrani

Umat Islam berbuka puasa pada program iftar@KL di Dataran Merdeka pada 2019. – Gambar fail The Malaysian Insight, 29 Mac 2023.

DALAM kalangan orang Melayu, pendidikan puasa diturun atau diketengahkan dengan seni. Akan tetapi “seni puasa” itu bagaimanapun sudah mulai susut dan kini nyaris pupus. Barangkali juga ia sudah pun berkubur tanpa kita sedari.

Seni menurut orang Melayu mempunyai peranan khusus iaitu untuk mengajar, mendidik dan mengasuh dan bukan semata-matanya sebagai hiburan.

Untuk mengajarkan puasa, sebagai contoh, orang Melayu akan berpuisi. Dalam hal ini, yang saya maksudkan adalah puisi tradisional.

Dalam “Syair Siti Sianah” oleh Raja Ali Haji sebagai contoh, terdapat satu bab yang diperuntukkan dengan judul “Babu’l Saum” atau “Satu Bab Menyatakan Puasa”.

Perlu diingatkan, pada masa dahulu, syair bukan dibaca seperti yang kita lakukan hari ini. Bahan bacaan hanya untuk mereka yang berpendidikan tinggi dan lebih berlegar dalam kalangan orang bangsawan atau terpelajar.

Makanya, syair seperti yang disebut di atas, lebih selalu dilagukan; agar lekas lekat dalam benak generasi muda, anak-anak dan mereka yang ingin mengetahui selok belok atau aspek berpuasa.

Dalam “Syair Siti Sianah” sebagai contoh, Raja Ali Haji, sasterawan dan ulama Melayu dari Kepulauan Riau mengajarkan, antara lain begini:

“Syarat wajib ialah puasanya,

Islam baligh serta ‘aqilnya;

Syarat puasa empat perkaranya,

Pertama niat dengan hatinya.

Kedua menahan minum dan makan,

Ketiga menahan jimak yang amdan;

keempat muntah disengajakan,

Jika tergagah tiada membatalkan.”

Selain menyentuh hal yang membatalkan puasa, syair ini juga menyuruhkan sahur, dan mengelakkan kata-kata lacur dan kurang ajar atau dalam erti kata lain ikut berpuasa mulut:

“Sunat pula mengerjakan futur,

Demikian lagi menterakhirkan sahur;

Hendaklah tinggalkan perkataan hajur,

Dusta dan umpat maki kotor.”

Ada satu hal yang agak lucu saya temukan, yang menunjukkan syair ini bernuansa Melayu dan merupakan satu bentuk pendidikan untuk Muslim di rantau Melayu. Rangkap syair di bawah berkait dengan makan minum sedia ada:

“Belacan cencaluk sangat dimakruhkan,

Demikian lagi padanya ikan;

Budu dan pekasam yang dibusukkan,

Petai dan jering yang dihancingkan.”

Selain “Syair Siti Sianah” di atas, terdapat pula “Nazam Puasa” yang termuat dalam “Naskah Kitab Fikih Sunda”. Membaca “Nazam Puasa” dari kitab ini segera menjelaskan kepada kita masuknya pengaruh salafiyah dalam pesantren Sunda. Hal ini menjadi topik kajian Nur’aeni dalam ‘Terjemah Nadom Puasa Dalam Naskah Kitab Fiqih’ (2017).

Dalam naskah ini dihuraikan hal yang membatalkan puasa. Sekali lagi, harus diingatkan nazam ini bukan dibaca tetapi dilagukan. Petikan nazam dalam bahasa Sunda mengenai perkara membatalkan puasa itu sebagai contoh adalah:

“Jeung teu batal kebul pangayakan tipung,

Jeung katalanjuran cai kajero irung.

Lamun henteu banget dina kekemuna,

Sareng ngingsreuk cai kajero irungna.”

Ia bermaksud:

“Dan tidak batal debu pengayakan tepung,

Dan terlanjur masuk air ke dalam hidung;

Jika tidak berlebihan kumur-kumurnya,

Dan memasukkan air ke dalam hidung.”

Bait di atas menjelaskan satu bentuk pendidikan untuk ibu atau mereka yang bergelut menyediakan hidangan berbuka, iaitu apakah batal puasa mereka lantaran debu tepung masuk ke dalam hidung. Rentetan itu akan ada pertanyaan hukum mengenai air yang dimasukkan ke dalam rongga hidung ketika berwuduk.

Nazam juga memesan perihal perbuatan lancap atau onani ketika Ramadan yang akan membatalkan puasa, dengan ingatan kepada kaum lelaki jangan bermain-main dengan kepala zakar atau hasyafah:

“Opat ngahaja liwat hasapah,

Lima ngaluarkeun mani kade’ salah,

Genep nipas tujuh haid dalapan ‘edan,

murtad naudzubillahi minha salapan.”

Bait di atas bererti, dalam bahasa Melayu:

“Keempat sengaja meliwati hasapah,

Kelima jangan salah mengeluarkan air mani,

Keenam nifas ketujuh haid kedelapan gila,

Kesembilan murtad naudzubillahi minha.”

Di sekitar Banda, di Maluku pula, orang Melayu mengajarkan perihal puasa ini ketika mengejutkan penduduk kampung di waktu sahur.

Pantun sebagai sastera lisan dinyanyikan dengan suara lantang, oleh segerombolan anak. Ia bukan sahaja untuk mengejutkan orang agar bangun bersahur tetapi juga mengajarkan bermacam “ilmu” atau aspek berpuasa yang mungkin terlupakan, atau untuk disemat dalam pengetahuan anak-anak.

Gerombolan anak-anak ini menyanyikan pantun yang dihafal ini ke serata ceruk kampung. Antara bait menarik ialah seperti:

“Saoor ya Muslimin bangon saor,

Malang ini malang salasa;

Garuda turung makan karaka,

Orang siapa tar puasa,

Dia mati masuk nuraka.”

Bait di atas membawa maksud:

“Sahur ya Muslimin bangunlah sahur,

Malam ini malam selasa,

Burung garuda turun makan ketam,

Orang mana tidak puasa, dia mati masuk neraka.”

Orang Islam di Maluku juga diingatkan akan keberkatan dan keluasan keampunan Allah tatkala bulan Ramadan menerusi pantun sahur ini; yang mana kita boleh membersihkan dosa dan kesalahan lalu:

“Saoor ya Muslimin bangon saor,

Di sana gunung di sini gunung,

Di tengah-tengah pulau Naira,

Kalo dosa su menggunung

Ramadanlah penawar obatnya.”

Terjemahan kasarnya berbunyi:

“Sahur ya Muslimin bangunlah sahur,

Di sana gunung di sini gunung,

Di tengah-tengah pulau Naira

Kalau dosa telah menggunung,

Ramadanlah penawar ubatnya.”

Semua bentuk seni yang saya jelaskan di atas adalah bukti betapa orang Melayu mengamalkan Islam Tsaqafi iaitu Islam yang menekankan aspek seni, disampaikan menerusi seni dan budaya; dan bukan bersifat ganas, keras dan hukum-hakam semata-mata.

Bahkan aspek legalistik seperti persoalan fikah disorok dan disembunyikan dengan medium seni agar mudah diterima dan diturunkan kepada masyarakat.

Hal ini pernah saya terokai dalam novel saya yang diharamkan kerajaan Malaysia tanpa sebab kukuh, berjudul “Sebongkah Batu di Kuala Berang”.

Kecuali “Syair Siti Sianah”, pantun, nazam dan tembang yang biasa dikumandangkan ketika bulan puasa dengan tujuan dan matlamat mengajarkan ini tidak diketahui siapa pengarangnya.

Sungguhpun begitu, pada zaman lampau, “seni pendidikan puasa” ini begitu meluas dan tular untuk mendidik atau mengasuhkan umat Islam hal berkaitan puasa, dan lain-lain ibadahnya pada bulan Ramadan.

Hari ini medium syair, nazam dan pantun ini sudah bertukar menjadi medium digital di media sosial seperti instagram, TikTok atau video YouTube. Pun, saya berpendapat kandungan pengajaran itu masih boleh disampaikan menerusi bentuk seni lampau. – 29 Mac, 2023.

* Mohd Faizal Musa atau Faisal Tehrani bertugas sebagai felo di Institut Alam dan Tamadun Melayu (UKM), Felo Pelawat di ISEAS-Yusuf Ishak dan Bersekutu untuk sebuah projek di bawah Weatherhead Center, Universiti Harvard. Faisal menulis mengenai pelbagai perkara yang menjadi minat beliau.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen