AS dakwa firma gergasi kripto Binance langgar peraturan perdagangan


Pemilik Binance, Changpeng Zhao yang merupakan platform mata wang kripto terbesar di dunia. – Gambar AFP, 28 Mac, 2023.

PENGAWAL selia pasaran Amerika Syarikat (AS) semalam mendakwa gergasi mata wang kripto Binance dan pengasasnya Changpeng Zhao dengan pelbagai pelanggaran, satu lagi tindakan Washington terhadap sektor yang pernah berkembang pesat.

Rostin Behnam, pengerusi Suruhanjaya Dagangan Niaga Hadapan Komoditi (CFTC), berkata pertuduhan terhadap Binance, bursa kripto terbesar di dunia, adalah sebahagian daripada kempen “mencari dan menghentikan salah laku dalam pasaran aset digital yang tidak menentu dan berisiko.”

Dakwaan itu mensasarkan Zhao, yang juga dikenali sebagai CZ di akaun Twitter miliknya dan tiga entiti yang membentuk empayar kriptonya.

Zhao sering dilihat sebagai musuh utama taikun kripto Sam Bankman-Fried, pengasas FTX, yang ditangkap di Bahamas pada Disember dan menghadapi perbicaraan jenayah AS akhir tahun ini.

“Selama bertahun-tahun, Binance tahu mereka melanggar peraturan CFTC, bekerja secara aktif untuk memastikan wang mengalir dan mengelakkan pematuhan,” kata Behnam dalam satu kenyataan.

“Ini sepatutnya menjadi amaran kepada sesiapa sahaja dalam dunia aset digital yang CFTC tidak akan bertolak ansur dengan perbuatan sengaja mengelak undang-undang AS,” tambahnya.

Binance dituduh gagal mematuhi piawaian diperlukan bagi sebuah syarikat yang beroperasi sebagai pasaran derivatif dan berurusan dengan syarikat perdagangan utama AS.

Sejak Julai 2019, “program pematuhan Binance tidak berkesan,” kata kenyataan itu.

Atas arahan Zhao, pekerja dan pelanggan Binance diarahkan ingkar kawalan pematuhan “untuk memaksimumkan keuntungan korporat,” tambah pengawal selia.

Laporan media AS mengatakan Binance sedang disiasat oleh pendakwa raya persekutuan AS, Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa serta Perkhidmatan Hasil Dalam Negeri.

Binance kerap menguji pengawal selia dengan gagal mendaftar sebagai peniaga aset langsung, menyokong falsafah bahawa mata wang kripto termasuk di luar jangkauan peraturan kewangan.

Tindakan terhadap Binance berlaku hanya beberapa minggu selepas krisis di bank serantau AS mengambil tindakan terhadap dua pemberi pinjaman mesra kripto, Silvergate dan Signature, menjadikan keadaan lebih rumit untuk perniagaan.

Pengawal selia semakin mengawasi sektor yang berkembang pesat semasa wabak Covid-19 apabila ramai orang terperangkap di rumah dan tertarik dengan pulangan besar yang dilihat oleh perdagangan Bitcoin.

Pasaran kripto global berjumlah lebih AS$1 trilion (RM4.4 trilion) dan meningkat secara mendadak dalam beberapa bulan kebelakangan ini, walaupun ia masih jauh di bawah paras tertinggi 2021 iaitu AS$3 trilion. – AFP, 28 Mac, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen