Kaji semula pengecualian beli-belah dalam jadual lawatan pelancong, kata kumpulan


Menurut mereka aktiviti membeli-belah dalam kalangan pelancong menjadi antara penyumbang kepada ekonomi negara selagi ia tidak terhad hanya kepada premis tertentu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 15 Februari, 2023.

KUMPULAN yang mewakili peruncit, persatuan pelancongan dan perdagangan merayu kepada Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Tiong King Sing untuk menyemak dan memperhalusi dasar yang mengecualikan aktiviti membeli-belah dalam jadual perjalanan pelancongan untuk pelancong asing.

Tiong pada Sabtu berkata keputusan itu berikutan banyak aduan yang diterima kementeriannya daripada pelancong.

Kumpulan itu, termasuk Persatuan Pelancongan BBKLCC Kuala Lumpur (BBKLCC); Persatuan Peruncit Batu Road (BARRA); Pertubuhan Peruncit Bumiputera (BRO); Industries Unite (IU) – gabungan 123 persatuan perdagangan & dewan perdagangan; Persatuan Peruncit Malaysia (MRA); Persatuan Rangkaian Runcit Malaysia (MRCA) dan Persatuan Pusat Beli-belah Malaysia, berkata dasar itu sepatutnya membenarkan membeli-belah menjadi sebahagian daripada jadual perjalanan pelancong “selagi ia tidak terhad kepada kedai yang disenaraikan”.

“Membeli-belah adalah satu kemestian dalam semua jadual perjalanan pelancong selain dari bersiar-siar, makan dan hiburan.

“Selagi jadual perjalanan tidak termasuk lawatan wajib ke kedai yang disenaraikan, membeli-belah sememangnya harus menjadi agenda penting dan perlu digalakkan serta dibangunkan,” kata mereka dalam satu kenyataan.

Mereka menegaskan aktiviti membeli-belah, makan dan hiburan adalah bahagian fleksibel bajet perbelanjaan pelancong berbanding bahagian tetap seperti tiket penerbangan, penginapan, pengangkutan.

Bagi menyokong hujah mereka, kumpulan itu berkata pada tahun-tahun pasca-pandemik, komponen membeli-belah daripada jumlah perbelanjaan pelancong ialah 35.3% pada 2016, 36.3% (2017) dan 37.6% (2018).

Mereka menegaskan dalam tempoh enam bulan 2019, membeli-belah merupakan bahagian terbesar perbelanjaan pelancongan, dengan jumlah keseluruhan RM14.72 bilion.

“Terdapat had untuk bersiar-siar, penginapan dan makanan & minuman, tetapi hampir tiada had untuk membeli-belah dan hiburan.”

Mereka berkata pengalaman negatif pelancong di hentian pelancongan tertentu boleh ditangani dengan penguatkuasaan yang lebih baik, tindakan untuk menarik balik lesen ejen pelancongan dan mempunyai senarai kedai yang bekerjasama.

Itu, tambah mereka, pasti menjadi penghalang yang cukup untuk menghentikan penyelewengan.

“Dalam gambaran besarnya, pelancongan adalah penyumbang pendapatan kedua negara kita untuk KDNK dan kita mempunyai semua ini untuk potensi pertumbuhan pesat.” – 15 Februari, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen