Khairy tidak perlu tergesa-gesa sertai parti baharu, kata penganalisis


Alfian Z.M. Tahir

Jumaat lalu, Khairy Jamaluddin bersama seorang lagi penyokong parti, Noh Omar dipecat daripada Umno kerana didakwa menentang kepentingan parti. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Februari, 2023.

KHAIRY Jamaluddin tidak perlu terburu-buru terhadap pesaing politiknya walaupun baru-baru ini dia dipecat daripada Umno, kata pakar.

Mereka berkata Khairy masih mempunyai kerjaya politik yang panjang di hadapan dan harus memilih laluannya dengan berhati-hati.

Jumaat lalu, Khairy bersama seorang lagi penyokong parti, Noh Omar dipecat daripada Umno kerana didakwa menentang kepentingan parti.

Ahli Parlimen Sembrong Hishammuddin Hussein dan timbalan ketua Pemuda Umno Shahril Hamdan digantung keahlian selama enam tahun.

Khairy berkata pemecatannya adalah menyalahi undang-undang kerana dia tidak menerima surat tunjuk sebab daripada lembaga disiplin parti.

Dr Mazlan Ali dari Universiti Teknologi Malaysia membandingkan pemecatan Khairy dengan Dr Mahathir Mohamad, yang dipecat selepas mengkritik presiden parti Tunku Abdul Rahman pada 1969.

Mazlan menambah walaupun Dr Mahathir dipecat oleh Tunku, pemimpin kelahiran Kedah itu terus menjadi perdana menteri paling lama berkhidmat di negara ini.

“Khairy tidak perlu tergesa-gesa, dia tidak perlu merajuk, dia perlu berbesar hati. Jangan lupa, Dr Mahathir pernah dipecat daripada Umno tetapi dia membuat kemunculan semula dan menjadi PM selama dua dekad.

“Walaupun dipecat, Khairy tidak sepatutnya meninggalkan perjuangan Umno. Jika dia tidak menyertai parti lain, dia akan dikenang sebagai seorang yang setia kepada Umno.

“Dalam politik apa sahaja mungkin. Dia boleh dipanggil semula dalam beberapa hari. Jadi dia perlu bersabar.

“Amat merugikan jika dia menyertai PAS atau Bersatu. Ia tidak sesuai dengan orang seperti dia. Pakatan Harapan adalah pilihan yang lebih baik tetapi saya fikir dia hanya perlu berhati-hati dalam usahanya.”

Selain Khairy dan Noh, 42 ahli parti lain turut dipecat.

Sehari selepas dipecat, Gerakan menawarkan tempat kepada Khairy.

Pemangku Ketua Pemuda Gerakan Wong Chia Zhen berkata bekas menteri kesihatan itu amat sesuai untuk parti berbilang kaum itu, yang berada dalam gabungan Perikatan Nasional.

Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim juga membayangkan akan menawarkan Khairy jawatan ketua pegawai eksekutif JDT FC dan penasihat Pemuda Johor.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Ilham Center Hisomuddin Bakar berkata tiada tanda-tanda PN dan PH sesuai dengan Khairy.

Hisomuddin berkata Khairy tidak boleh menyertai PKR selepas Anwar Ibrahim berkata penyertaan Khairy akan menimbulkan konflik dalam kerajaan perpaduannya.

Beliau menambah DAP juga tidak sesuai kerana Khairy pernah menjadi pengkritik parti itu semasa beliau menjadi ketua Pemuda Umno.

Hisomuddin bersetuju Khairy akan disia-siakan dalam PN.

“Masanya juga tidak sesuai untuk beliau memulakan parti politik baharu. Sukar untuk beliau bertahan memandangkan dinamik semasa,” katanya.

“Saya tidak nampak laluannya dan tujuannya. Laluan dia tidak jelas. Dia boleh menyertai TMJ tetapi itu bermakna dia perlu meninggalkan politik; mungkin itu pilihan terbaiknya buat masa ini,” tambahnya.

Pengarah program Iman Research Badrul Hisham Ismail mempersoalkan sama ada Khairy mendapat sokongan akar umbi sekiranya beliau memutuskan untuk menyertai PH atau PN.

Badrul juga mempersoalkan di mana tempatr Khairy jika beliau ingin mengambil bahagian dalam pilihan raya Selangor.

“Adalah hipokrit baginya untuk menyertai PN atau PH. Dia boleh meninggalkan Umno lebih awal tetapi dia menyokong Najib (bekas perdana menteri Najib Razak) apabila skandal 1MDB menjadi tumpuan. Saya tidak nampak bagaimana Bersatu dan PAS boleh menjadi pilihan untuknya,” katanya.

“Persoalannya, di mana dia akan mendapat sokongan akar umbi dan di mana dia akan bertapak?”

Semalam Khairy memberitahu The Malaysian Insight bahawa beliau mempertimbangkan untuk melanjutkan kerjaya politiknya di Selangor dan bertanding dalam pilihan raya negeri selepas tewas di Sungai Buloh pada pilihan raya umum.

Tetapi pemimpin Umno yang dipecat itu mesti terlebih dahulu mencari parti baharu.

“Ada kemungkinan jika saya temui parti yang sesuai,” kata Khairy kepada The Malaysian Insight.

“Saya rasa politik saya telah berhijrah ke Selangor.”

Selangor, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Kedah, Kelantan, dan Terengganu dijangka mengadakan pilihan raya negeri menjelang September. – 1 Februari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen