Pertikaian Tian Chua dan Prabakaran beri kelebihan kepada calon BN


Noel Achariam

Calon BN A Kohilan Pillay berkata konflik Tian Chua dan P Prabakaran memberinya kelebihan kerana undi akan berpecah. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 16 November, 2022.

CALON Barisan Nasional (BN) bagi kerusi Parlimen Batu A Kohilan Pillay mengambil kesempatan perselisihan antara bekas ahli Parlimen Tian Chua dan penyandangnya P Prabakaran menjelang pilihan raya umum 19 November.

Naib presiden MIC itu berkata pertikaian antara Prabakaran dan Tian Chua sebenarnya satu kelebihan baginya kerana undi akan berpecah.

“Perselisihan antara mereka akan memperoleh kira-kira 10% hingga 15% (sokongan), tetapi ada faktor lain juga yang menyumbang kepada kemenangan saya.

“Rakyat juga sudah muak dengan ahli Parlimen mereka dan menunggu selama 15 tahun tanpa apa-apa untuk kawasan ini,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Kohilan juga tidak gusar dengan perebutan kerusi 10 penjuru kerana mempunyai kekuatan dan kelebihan dalam menawan hati dan pemikiran penduduk Batu.

“Saya pasti kita boleh mendapat sokongan daripada orang ramai. Saya tidak akan berputus asa (dalam pertarungan 10 penjuru).

“Tiada isu menentang Prabakaran dan Tian Chua kerana mereka mempunyai masalah sendiri.”

Calon Pakatan Harapan (PH) Prabakaran memenangi kerusi itu sebagai calon Bebas dengan sokongan Tian Chua pada pilihan raya 2018.

Tian Chua hilang kelayakan bertanding pada pilihan raya umum 2018 susulan didenda RM2,000 kerana menghina kehormatan seorang pegawai polis.

Pada PRU14, Prabakaran memperoleh 38,125 undi, menewaskan Dominic Lau Hoe Chai daripada BN (13,687 undi), calon PAS Azhar Yahya (10,610) dan VM Panjamothy Bebas (383).

Kali ini, Tian Chua memutuskan untuk bertanding sebagai calon bebas selepas PKR bertindak menyokong Prabakaran untuk mempertahankan kerusi itu.

Batu menyaksikan pertembungan 10 penjuru dengan Azhar Yahya (Perikatan Nasional), Wan Azliana Wan Adnan (Pejuang), Naganathan Pillai (Warisan) dan Mohd Zulkifli Abdul Fattah (Parti Rakyat Malaysia).

Wakil bebas adalah bekas ahli Parlimen dua penggal Tian Chua, peguam Siti Kasim, pengaruh media sosial Nur Fathiah Syazwana Shaharudin dan aktivis sosial Too Cheng Huat. – 16 November, 2022.

Berita penuh di sini



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen