Pandemik bukan punca bunuh diri, kata pakar kesihatan mental


Angie Tan

Pakar kesihatan mental berkata Covid-19 bukan penyebab kes bunuh diri namun ia pencetus kepada pelbagai masalah dan tekanan yang sudah pun dihadapi oleh golongan ini. – Gambar fail The Malaysian Insight, 14 Oktober, 2022.

Ketika negara bergelut untuk mendapatkan jawapan kepada lonjakan mendadak dalam jumlah kes bunuh diri, kaunselor psikologi dengan pantas menepis tanggapan wabak Covid-19 adalah punca 1,142 rakyat Malaysia membunuh diri tahun lepas.

Kaunselor Chloe Ng berkata wabak itu hanyalah pencetus kepada pelbagai masalah dan tekanan yang sudah pun dihadapi oleh golongan ini.

Pandemik yang membawa kepada kemusnahan kewangan bagi beberapa ahli perniagaan dan kehilangan pekerjaan kepada beribu-ribu ketua keluarga hanya memburukkan lagi masalah mereka, katanya kepada The Malaysian Insight.

Ng berkata bunuh diri bukan disebabkan oleh satu punca tetapi gabungan faktor lain.

Beliau berkata mereka ini mungkin sudah berada dalam kemurungan kerana pelbagai tekanan hidup tetapi apabila pencetus itu datang ia hanya meningkatkan kemurungan mereka.

“Sedikit demi sedikit ia akan mencetuskan pemikiran untuk membunuh diri,” katanya.

Menurut statistik polis 1,142 kes bunuh diri meningkat 81% daripada 631 kes pada 2020.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata kes bunuh diri membimbangkan.

Ng yang menyertai kaunselor psikologi lain dalam merayu kepada orang ramai untuk memainkan peranan mereka mencegah bunuh diri berkata pencegahan bunuh diri bukan sahaja dikendalikan oleh pakar.

Beliau berkata orang ramai perlu memainkan peranan dengan mengambil tindakan sewajarnya sekiranya orang tersayang dan rakan mereka menunjukkan kecenderungan membunuh diri.

Bagaimanapun Ng berkata orang awam perlu belajar “membaca tanda bahaya” terlebih dahulu supaya mereka boleh menasihati orang tersayang untuk berjumpa kaunselor terlatih.

Beliau berkata terdapat dua kategori tanda yang perlu mereka ketahui - tanda yang jelas dan tidak jelas.

“Tanda-tanda yang jelas adalah yang mana mereka yang berniat membunuh diri memberitahu sesiapa yang mengambil berat mengenainya mendengar dengan ancaman jelas seperti: ‘Lebih baik jika saya mati’; ‘Jika bekas saya tidak kembali kepada saya, saya akan bunuh diri sendiri’.

“Yang kurang jelas adalah yang pasif. Ini adalah orang yang boleh berkata seperti: ‘Saya tidak mahu menjadi beban kepada keluarga saya’, ‘Saya penat, lebih baik saya tidak bangun esok’, ‘Tidak lama lagi anda tidak akan mempunyai bimbang tentang saya’, dsb.”

Ng berkata orang ramai harus memberi perhatian khusus kepada amaran yang tidak begitu jelas.

“Ramai orang walaupun mereka tahu ada sesuatu yang tidak kena dengan orang lain hanya takut untuk bertanya, berfikir jika mereka berbuat demikian, ia hanya akan mendorong lebih terpinggir.

“Itu mitos. Adalah penting untuk kita bertanya supaya kita boleh membantu mereka,” katanya.

Menurut statistik polis 1,142 kes bunuh diri meningkat 81% daripada 631 kes pada 2020. – Gambar fail The Malaysian Insight, 14 Oktober, 2022.

Ng berkata walaupun bunuh diri boleh berlaku dalam semua peringkat umur, remaja adalah antara kumpulan berisiko tinggi.

Beliau berkata Kementerian Kesihatan melakukan tinjauan bunuh diri setiap beberapa tahun serta Tinjauan Kebangsaan Kesihatan dan Morbiditi Remaja 2019 mendapati satu daripada lima remaja Malaysia mengalami beberapa jenis kemurungan.

“Dalam erti kata lain remaja kita berisiko tinggi terutamanya apabila mereka berada pada tahap peralihan dalam kehidupan, seperti selepas tamat pengajian apabila mereka perlu mencari pekerjaan,” katanya.

Buat panggilan untuk mendapatkan bantuan

Seorang lagi kaunselor Tan Chee Seng berkata apabila negara menarik semula pelbagai sekatan Covid-19 kerana beralih daripada wabak ke peringkat endemik orang ramai tidak seharusnya leka dengan gangguan mental.

Tan berkata walaupun ramai yang mungkin gembira dengan pembukaan semula sektor ekonomi dan pemulihan perlahan kepada kehidupan normal,ada juga orang yang mungkin mula merasakan tekanan hidup yang semakin meningkat.

Beliau menyebut pelajar sebagai contoh.

“Mereka perlu kembali ke kelas fizikal dan persekitaran yang boleh membawa mereka dijangkiti, mengejar pelajaran yang tertinggal dan peperiksaan.

“Pekerja pejabat mungkin merasakan tekanan kerja kerana mereka mungkin diminta untuk melakukan lebih banyak untuk memenuhi pesanan yang tertunggak,” katanya.

Tan berkata bagi ahli perniagaan mereka tertekan dengan perkara seperti kenaikan kadar faedah yang akan menjadikan pemulihan perniagaan lebih mahal dan peningkatan hutang.

Beliau berkata satu tanda seseorang ingin membunuh diri ialah “mereka tidak akan pergi secara senyap”.

“Mereka akan sangat kerap menghantar isyarat kecemasan yang lemah terlebih dahulu,” katanya.

Tan berkata golongan ini adalah mereka yang tiba-tiba berkata seperti: ‘Jika saya melompat dari sini semua tekanan saya akan berakhir,’ ‘Saya berasa sengsara untuk hidup’ dan ‘Saya tidak tahu untuk apa hidup di sini’.

“Jangan ambil mudah kata-kata ini kerana orang itu menghantar panggilan untuk mendapatkan bantuan dan ingin diperhatikan atau mempunyai seseorang untuk bercakap dengannya,” katanya.

Beliau juga berkata jika seseorang tiba-tiba memberikan sesuatu yang sangat berharga kepada mereka ini adalah satu tanda pasti orang itu membuat keputusan untuk membunuh diri.

Sempena Hari Pencegahan Bunuh Diri Sedunia bulan lepas Khairy dalam satu kenyataan berkata polis bertindak terhadap 467 kes bunuh diri pada separuh pertama tahun ini sahaja.

Beliau berkata pelbagai faktor menyumbang kepada kes bunuh diri termasuk psiko sosial dan persekitaran, pengangguran, masalah kewangan yang disebabkan oleh pekerjaan dan penyakit mental.

Kenyataan itu juga menyatakan menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia terdapat 703,000 kes bunuh diri di seluruh dunia setiap tahun yang juga bermakna seorang membunuh diri setiap 40 saat. – 14 Oktober, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen