Musim hujan mungkin jejas cita-cita Umno tapi bajet penawarnya, kata pemerhati


Raevathi Supramaniam Noel Achariam

Pemerhati menyifatkan suasana politik hari ini tidak sama dengan dulu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 Oktober, 2022.

PEMBUBARAN Parlimen yang diumumkan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob tidak semestinya memberi kemenangan kepada Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) seperti yang mereka jangka.

Kali ini ia tidak sama seperti berlaku pada 1999 ketika zaman pemerintahan Dr Mahahtir Mohamad yang mengadakan pilihan raya untuk mengukuhkan kedudukannya sebagai pemimpin negara selepas Anwar Ibrahim dipenjara.

Ahli akademik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar said the situation then was different.

“1999 itu berbeza. Walau kehilangan sokongan besar orang Melayu, Umno dan BN kemudiannya mendapat manfaat daripada kekeliruan pengundi bukan Melayu terhadap Barisan Alternatif, dengan PAS dan DAP di dalamnya.

“Lagi pula pakatan pembangkang masih tercari-cari arah ketika itu dan selain faktor Anwar, tidak ada banyak sangat skandal yang pembangkang boleh manfaatkan,” katanya.

BN kembali dengan majoriti dua pertiga meskipun Umno tewas dalam kawasan Melayu dan terlepas Terengganu kepada PAS.

Pada 1999,  BN menang 148 daripada 193 kerusi di Dewan Rakyat. 

Tunku Mohar berkata politik hari ini sudah berbeza.

“Ini (pilihan raya umum) mungkin akan  makan diri Umno balik memandangkan sentimen umum sekarang ini menentang PRU susulan musim tengkujuh.

“Pengundi mungkin putuskan untuk hukum Umno sebab tidak bijak lagipun tidak ada apa yang menarik dalam bajet yang dibentangkan baru-baru ini,” kata Tunku Mohar kepada The Malaysian Insight.

Menurut Tunku Mohar, satu-satunya perkara yang Umno ada ketika ini hanyalah keretakan pembangkang.

“Walau begitu pun, ia masih bukan jaminan kerana pemilihan calon Umno tidak menjamin penerimaan oleh pelbagai kem dalam parti. Ini sebenarnya boleh jejaskan Umno.

“Sejak 2008 Umno-BN gagal menguasai dua pertiga majoriti itu di Parlimen,” katanya. 

Dari 2008, BN gagal memenangi 148 kerusi daripada 222 kerusi di Parlimen.

Pada 2018, BN hanya menang 79 kerusi sekaligus hilang kuasa selepas 60 tahun memerintah negara apabila Pakatan Harapan (PH) membentuk kerajaan baharu.

Namun kemenangan PH hanya bertahan 22 bulan sebelum runtuh susulan Langkah Sheraton - Dr Mahathir meletakkan jawatan dan Bersatu keluar daripada gabungan PH.

Di sini kita menyaksikan Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin menggantikan Dr Mahathir sebagai perdana menteri. 17 bulan kemudian pemerintahan Muhyiddin berakhir apabila Umno menarik sokongan.

Ismail kemudiannya diangkat sebagai perdana menteri ke-9 sekali gus mengembalikan pentadbiran Umno, tiga tahun selepas PRU14.

Susulan kemenangan BN dalam pilihan raya negeri di Melaka dan Johor, Umno menekan Ismail agar Parlimen dibubarkan. – 11 Oktober, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen