Tidak mungkin Dr Mahathir jadi PM kali ketiga, kata penganalisis politik


Raevathi Supramaniam

Dr Mahathir Mohamad berkata jika tiada calon lain yang sesuai sebagai PM selepas pilihan raya umum akan datang, beliau bersedia menawarkan diri. – Gambar fail The Malaysian Insight, 29 September 2022.

TIADA keadaan mendesak bagi parti pembangkang untuk menamakan Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri buat kali ketiga jika mereka menang Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), kata penganalisis politik.

Memandangkan apa yang dilakukan oleh negarawan veteran itu dalam pusingan kedua sebagai perdana menteri, mereka berkata terdapat sedikit keraguan, bukan sahaja dalam kalangan ahli politik tetapi juga orang ramai.

Bagaimanapun, yang lain berkata jika Gerakan Tanah Air (GTA) Dr Mahathir boleh memperoleh sekurang-kurangnya lima kerusi dalam PRU15 dengan syarat tiada gabungan menangikerusi yang mencukupi untuk membentuk kerajaan, beliau mungkin terbukti sebagai “kingmaker”.

James Chin dari Institut Asia Universiti Tasmania berkata rakyat Malaysia secara amnya sangat kecewa dengan Dr Mahathir.

“Bagi kebanyakan orang, ada rasa ragu-ragu jika beliau dipertimbangkan (sebagai calon PM untuk kali ketiga),” kata Chin kepada The Malaysian Insight.

“Saya tidak melihat senario politik di mana beliau akan diminta membentuk kerajaan untuk penggal ketiga.

“Idea orang ramai ialah beliau diberi peluang kedua, daripada mereformasi Malaysia, beliau sebaliknya memerintah Malaysia sama seperti kali pertama.

“Saya rasa kebanyakan rakyat Malaysia mempunyai sikap yang zamannya sudah berlalu dan perlu menyerahkan baton kepada generasi muda.”

Pada Isnin, ahli Parlimen Langkawi berusia 97 tahun itu berkata jika tiada calon lain yang sesuai selepas pilihan raya umum akan datang, beliau bersedia menawarkan diri.

Dr Mahathir berkata jika rakyat terus mendesak supaya beliau menjawat jawatan itu semula, maka beliau tiada pilihan selain menerimanya buat kali ketiga dalam karier politiknya.

Dr Mahathir memegang jawatan perdana menteri selama 22 tahun kali pertama sekitar Julai 1981 hingga Oktober 2003 semasa masih bersama Umno.

Pada PRU 2018, beliau bergabung tenaga dengan pembangkang Pakatan Harapan (PH), dan membawa mereka kepada kemenangan bersejarah.

Beliau kemudian mengangkat sumpah sebagai perdana menteri buat kali kedua. 

Beliau memegang jawatan itu dari Mei 2018 hingga Mac 2020, apabila meletakkan jawatan selepas Langkah Sheraton, yang menyaksikan PH tumbang selepas 22 bulan berkuasa.

Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia juga bersetuju yang peluang untuk pengerusi Pejuang itu adalah tipis.

“Tidak seperti sebelum PRU14, Dr Mahathir kini tidak mempunyai kuasa yang pernah dimilikinya. Tidak ada isu besar yang boleh mengumpulkan pembangkang menjadi satu khemah,” kata Tunku Mohar.

Platform berteraskan Melayu-Islam Dr Mahathir juga melemahkan banyak parti lain yang lebih berbilang kaum, katanya.

“Walaupun beliau konsisten dalam naratif antirasuahnya, beliau juga menjauhkan penyokong lain yang berpotensi,” katanya.

“PH nampaknya tidak bersetuju dengan platform dominan Melayunya, manakala Perikatan Nasional (PN) diserang hebat oleh Dr Mahathir yang tiada pendamaian nampaknya berlaku pada ketika ini.

“Gabungan politik sedia ada tidak melihat Dr Mahathir sebagai faktor penyatuan, mahupun personaliti berkuasa yang boleh mencondongkan keseimbangan politik lagi.”

“Kingmaker”

Dr Mazlan Ali dari Universiti Teknologi Malaysia lebih optimisyang jika pengerusi GTA itu dapat memperoleh sekurang-kurangnya lima kerusi pada PRU15, maka ada kemungkinan beliau mempunyai kelebihan.

Pada 4 Ogos, Dr Mahathir membentuk GTA, terdiri daripada Pejuang, Parti Bumiputera Perkasa Malaysia, Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia dan Parti Perikatan India Muslim Nasional.

Beliau sebelum ini berkata GTA akan bertanding di 120 kerusi Parlimen di Semenanjung, di mana majoriti pengundi Melayu berada dan tempat Umno bertanding.

“Jika GTA berdepan pertarungan empat penjuru dan boleh memenangi sekurang-kurangnya lima kerusi, maka mereka boleh menjadi ‘kingmaker’,” kata Mazlan.

“Katakanlah PH menang 110, Barisan Nasional menang 70 dan PN menang 70. Dalam keadaan itu, tiada siapa yang mempunyai majoriti mudah, maka Dr Mahathir berpeluang.

“Beliau seorang negarawan yang berpengalaman. Selepas peletakan jawatannya, penggantinya tidak lebih baik.

“Rekod prestasi beliau sebagai PM baik, mungkin rakyat akan menyokong kepulangan beliau, tidak mustahil.”

Mazlan berkata Dr Mahathir masih mempunyai pengaruh besar di Kedah, yang boleh menjaminnya sekurang-kurangnya tiga kerusi.

“GTA berkemungkinan besar menang kerusi Langkawi, Kubang Pasu dan Jerlun. GTA juga boleh menang di beberapa tempat lain di Kedah,” katanya. – 29 September 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen