Anak-anak flat kos rendah tiada ruang belajar kondusif, lapor Unicef


Kamles Kumar

Dua kanak-kanak gembira menelaah di pusat tuisyen komuniti Kidzone Mentari di Sunway. Kebanyakan kanak-kanak di flat kos rendah mengakui terpaksa belajar di ruang tamu ketika ahli keluarga lain sibuk makan dan menonton televisyen. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Februari, 2018.

KANAK-KANAK yang tinggal di flat kos rendah di Kuala Lumpur tidak mempunyai tempat yang kondusif untuk membuat kerja sekolah mereka dan sering berdepan gangguan semasa belajar, menurut dapat kajian Unicef.

Lapan daripada 10 kanak-kanak atau 81% belajar di ruang tamu, sementara 15% tidak mempunyai tempat untuk belajar, hasil laporan kajian “Kanak-Kanak Pinggiran: kaji selidik mengenai kemiskinan dan penafian hak kanak-kanak bandar di rumah pangsa di Kuala Lumpur” yang dikeluarkan hari ini.

Kajian Unicef ​​yang dilakukan dengan firma penyelidikan tempatan DM Analytics, dijalankan dari 28 Ogos hingga 30 September tahun lepas dan melibatkan 17 flat kos rendah di ibu negara dan Selangor, dengan 996 isi rumah dan 2,142 kanak-kanak sebagai responden.

Kekurangan ruang mempunyai hubung kait dengan unit kecil didiami kanak-kanak ini dan keluarga mereka. Isi rumah dalam kajian itu rata-rata memperoleh pendapatan median sebanyak RM2,500.

Kajian itu juga mendapati 14% kanak-kanak mempunyai prestasi akademik yang sederhana dan lemah.

Kebanyakan ibu bapa yang ditemui The Malaysian Insight mengeluh mengenai ketiadaan ruang yang mencukupi di rumah untuk anak-anak mereka, apatah lagi ruang belajar yang selesa.

Sebagai contoh, responden dalam kajian itu, Nur Atikah Mohd Shaidi, berkata terpaksa belajar di sebelah televisyen.

“Dalam kes Nur, televisyen betul-betul di sebelahnya dan ini bermakna dia perlu belajar di tempat lain jika ahli keluarganya ingin menonton TV,” kata laporan itu.

Mereka yang ditemui di flat PPR Pantai di Lembah Pantai berkata unit mereka, yang berukuran lebih 600 kaki persegi, hampir tidak sesuai dengan kapasiti lima ahli keluarga.

Sudah menjadi kebiasaan bagi kanak-kanak belajar di ruang tamu sementara ahli keluarga lain makan atau menonton televisyen.

Nurul Hudaini, 16, berkata walaupun dia mempunyai ahli keluarga yang mengutamakan masa belajarnya, kawannya tidak begitu bernasib baik yang terpaksa tinggal dengan tiga generasi dalam satu unit.

“Ibu bapa saya, mereka prihatin terhadap pelajaran jadi mereka menyediakannya. Sesetengah rakan saya tidak begitu bernasib baik,” kata Nurul kepada The Malaysian Insight di flat PPR Pantai.

Seorang penduduk yang bernama Azimah berkata beliau menggunakan pusat tuisyen komuniti.

“Mereka mempunyai tuisyen dan mereka belajar di rumah juga. Terdapat gangguan tetapi mereka mengatasinya dengan belajar di dalam bilik. Mereka boleh belajar lebih banyak semasa tuisyen.”

Untuk menangani kekurangan ruang, sukarelawan prihatin di PPR Pantai mewujudkan ruang belajar untuk membantu keluarga besar.

Residen Dr Shailawati Omar yang mempunyai dua orang anak bersekolah, memulakan program tuisyen sukarelawan yang berlangsunf tiga kali seminggu secara percuma, dengan harapan ia akan memberi inspirasi kepada penduduk untuk memperuntukkan lebih banyak bagi pendidikan anak-anak mereka.

“Terdapat masalah dalam keluarga besar. Apabila ibu bapa berpendidikan rendah, mereka tidak memperhatikan keperluan anak-anak mereka (pendidikan),” kata bekas pensyarah dengan PhD dalam bidang sumber manusia yang mengendalikan program ini dengan sukarelawan lain.

“(Sekurang-kurangnya), ibu bapa boleh menghantar anak-anak mereka kepada kami di pusat komuniti.”

Keluarga di flat kos rendah juga mendapati inisiatif kerajaan seperti Perpustakaan 1Malaysia membantu kanak-kanak mengatasi masalah ketiadaan atau kesempitan ruang belajar di rumah mereka.

A Kalaiselvi yang mempunyai empat anak bersekolah berkata PPR Pantai mempunyai perpustakaan yang menjadi tempat anaknya belajar.

“Sukar untuk ibu bapa menguruskan pendidikan anak mereka tetapi terima kasih kepada inisiatif komuniti, kita mampu melakukannya,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Selain kekurangan ruang untuk belajar, 75% penghuni flat kos rendah dalam kajian juga merasakan persekitaran hidup mereka tidak selamat bagi kanak-kanak pada waktu malam.

Kajian menunjukkan ruang berkongsi yang selamat untuk kanak-kanak perlu diwujudkan di pusat komuniti sebagai tempat untuk belajar.

 “Ruang sosial yang selamat untuk anak-anak sekolah di flat kos rendah perlu diwujudkan. Ia sepatutnya berada di kawasan flat, agar para pelajar boleh berehat, melakukan kerja rumah dan lain-lain perkara,” kata Dr Muhammad Abdul Khalid berhubung analisis DM itu.

Bagaimanapun, laporan itu mendapati kanak-kanak dalam kajian itu juga setanding dengan rakan sebaya mereka pada purata negara.

Sebanyak 30% daripada responden memperoleh A dalam Matematik berbanding purata negara sebanyak 31% pada 2013 dan 30% juga A dalam Sains berbanding purata negara sebanyak 26%.

Shailawati berkata lebih banyak perlu dilakukan untuk memberi penekanan mengenai kepentingan pendidikan kepada ibu bapa yang tinggal di flat kos rendah.

“Pendidikan adalah jalan keluar daripada kemiskinan. Kepentingannya perlu ditekankan kepada ibu bapa kerana masa depan mereka (anak-anak),” katanya. – 26 Februari, 2018.

.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen