Makan di luar lebih mahal, peniaga pertimbang naikkan harga, kata pemain industri 


Khoo Gek San

Pemain industri berkata restoran dan kedai makan mungkin akan menaikkan harga untuk menangani kenaikan harga barangan dan inflasi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 September, 2022.

RESTORAN dan kedai makan mungkin akan menaikkan harga untuk menangani kenaikan harga barangan dan inflasi, kata pemain industri.

Dengan peningkatan overhed dan kekurangan tenaga buruh, kedai makan sukar untuk bertahan, kata mereka. 

Naib Persatuan Pemilik Restoran India Malaysia C. Krishnan berkata kos harga bahan mentah yang tinggi, logistik dan kadar gaji menjadi halangan kepada restoran.

“Kami “Kami sedang bergelut dengan segala-galanya, kami menghadapi masa yang sukar dan kos operasi yang tinggi,” kata Krishnan kepada The Malaysian Insight.

“Bil elektrik dan air juga naik. Saya pasti sekarang bahawa pengusaha masih pulih, mereka cuba menjelaskan hutang yang tertunggak.”

Lebih memburukkan keadaan, pelanggan juga telah mengurangkan perbelanjaan mereka, katanya.

“Kos operasi telah meningkat 30%. Pelanggan kami juga kritikal dengan perbelanjaan mereka kerana inflasi dan harga yang tinggi.”

Pada tahun lepas, Krishnan berkata kira-kira 30% restoran telah ditutup kerana mereka tidak lagi dapat mengekalkan perniagaan.

Primas mempunyai 1,500 ahli yang memiliki 3,000 hingga 4,000 restoran.

Ketika ditanya sama ada ahlinya akan menaikkan harga mereka, Krishnan berkata ia bergantung kepada beberapa faktor.

“Ia bergantung kepada sewa, gaji dan berapa harga barang naik. Apabila mereka merasa cubitan, kita mungkin perlu berbuat demikian.”

Harga tepung, minyak, susu jejaskan harga kopitiam

Koo Wei How, pengarah Ho Kow Hainan Kopitiam, sebuah pakaian yang beroperasi di Jalan Petaling sejak 1956 berkata, mereka mungkin melaraskan harga bulan depan.

Koo berkata harga susu sejat sahaja telah meningkat daripada RM140 sekotak kepada RM190. Biji kopi dan daun teh juga naik harga, katanya.

“Kami sedang memantau kenaikan harga. Jika perlu, kami akan melaraskan harga minuman sebanyak 30 sen pada Oktober,” kata Koo.

Bagi roti bakar, harga mungkin diselaraskan sebanyak 20 sen, katanya.

“Terdapat juga kenaikan harga minyak masak sebanyak RM50, semakin tinggi kos telur dan ayam. Ia satu kesukaran.”

Kedai kopi itu telah melaraskan harganya sekali tahun ini, meningkatkan menunya sebanyak 6% hingga 10%.

“Kami mempunyai pelanggan tetap dan mereka faham mengapa harga telah diselaraskan. Walaupun kami menaikkan harga, kualiti makanan akan kekal sama kerana reputasi kami dipertaruhkan.”

 Presiden persatuan restoran dan cef Pan Malaysia Koo Soo, Wong Teu Hoon, berkata daging menyaksikan kenaikan harga tertinggi sebanyak RM10 hingga RM20.

“Harga daging naik tetapi sayur lebih murah. Kami perlu memerhatikan kenaikan harga keseluruhan sebelum membuat keputusan sama ada untuk menaikkan harga,” kata Wong.

“Daging babi, ruji dalam masakan Cina, dim sum dan pau telah meningkat daripada RM32 sekilo kepada RM35.

“Kami juga takut untuk menyesuaikan harga kami sejurus selepas pusingan terakhir.”

Pemilik restoran Grand Sea View di Johor, Teo Wee Wee berkata, harga daging babi, makanan laut, ayam dan sayur-sayuran semuanya naik sementara itik itu kekurangan bekalan.

Kos cetak rompak di restorannya telah meningkat sebanyak 10%.

“Kami melaraskan harga kami pada bulan Jun, kami tidak boleh melakukannya setiap bulan,” kata Teo.

“Kita perlu mencari cara lain untuk pulang modal,” tambahnya. – 3 September, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen