Bekas presiden Badan Peguam Malaysia bersatu di belakang institusi, kehakiman


Raevathi Supramaniam

Presiden Badan Peguam Malaysia Karen Cheah mendapat kritikan hebat selepas dia meluahkan rasa berhubung cara sistem keadilan disalahgunakan dalam pendengaran rayuan SRC International. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 Ogos, 2022.

BEKAS presiden Badan Peguam Malaysia menyokong presidennya sekarang Karen Cheah dan badan kehakiman yang telah mendapat kritikan hebat mengenai cara rayuan kes SRC International bekas perdana menteri Najib Razak dikendalikan.

Selasa lalu, Mahkamah Persekutuan membatalkan rayuan Najib dan mengekalkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta kerana memperuntukkan RM42 juta dana SRC. Beliau dihantar ke Penjara Kajang.

“Kami berdiri bersama badan kehakiman dalam situasi yang tidak pernah berlaku sebelum ini ketika mereka menghadapi serangan-serangan oleh individu yang cuba menimbulkan ketakutan  hakim dan menjejaskan kebebasan mereka,” kata mereka dalam satu kenyataan bersama.

“Kami memuji hakim-hakim yang tidak berganjak dalam menghadapi ancaman itu.

“Pihak kehakiman telah menunjukkan bahawa mereka bertekad untuk melakukan keadilan ‘walaupun langit mungkin runtuh’.

“Oleh itu, kami berdiri bersama Badan Peguam Malaysia mempertahankan hakim yang berani kerana menjunjung sumpah jawatan mereka tanpa rasa takut atau pilih kasih.”

Kenyataan itu dikeluarkan bersama oleh Zainur Zakaria, Mah Weng Kwai, Kuthubul Zaman Bukhari, Yeo Yang Poh, Ambiga Sreenevasan, Lim Chee Wee, Steven Thiru dan George Varughese.

Cheah telah meluahkan rasa berhubung cara sistem keadilan disalahgunakan dan dihina dalam perbicaraan rayuan SRC International.

Peguam Zaid Ibrahim dan dua rakannya yang mewakili Najib secara ringkas berkata mereka sedang mempertimbangkan tindakan undang-undang terhadap Cheah jika dia tidak meminta maaf.

Najib, yang berucap di mahkamah sebelum penghakiman diberikan, berkata beliau tidak merasakan beliau diwakili sewajarnya dan tidak merasakan beliau diberi perbicaraan yang adil.

Menjelang perbicaraan, Najib mula-mula cuba memburuk-burukkan hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali yang mendapatinya bersalah, berhubung peranannya sebagai peguam am Maybank yang merupakan pemberi pinjaman kepada 1MDB, syarikat induk SRC.

Najib juga menuduh Nazlan didakwa menerima rasuah berhubung kekayaan yang tidak dapat dijelaskan dalam akaun banknya. Beliau kemudiannya menarik balik kenyataan ini.

Beberapa hari sebelum perbicaraan, beliau juga telah menggugurkan peguam utamanya Muhammad Shafee Abdullah dan melantik Tetuan Zaid Ibrahim Suflan TH Liew & Partners untuk mewakilinya dalam rayuan terakhirnya di mahkamah tertinggi.

Menjelang dan semasa rayuan, peguam Najib Hisyam Teh Poh Teik membuat banyak permintaan untuk menangguhkan perbicaraan tetapi ditolak oleh lima hakim.

Najib kemudian menggugurkan firma guamannya yang baru dilantik sebagai peguam cara serta Zaid, Liew dan Rueben sebagai peguam bersama pada 18 Ogos.

Permintaan yang sama untuk melepaskan Hisyam Teh sebagai peguam utama telah ditolak oleh Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat.

Mereka berkata dakwaan Najib bahawa beliau tidak diberikan proses sewajarnya oleh mahkamah adalah palsu.

“Oleh itu, adalah sangat jelas bahawa Mahkamah Persekutuan telah memberi peguam kepada perayu, Najib, setiap peluang untuk membuat penghujahan mengenai merit tetapi dia berulang kali enggan berbuat demikian.

“Perayu melalui peguamnya membuat pilihan yang disengajakan dan dipertimbangkan untuk tidak membuat penghujahan atas merit.

“Naratif bahawa tiada proses wajar yang diberikan kepada perayu secara jelas adalah palsu,” kata mereka.

Berkenaan dengan tuduhan Najib terhadap Nazlan, presiden-presiden badan peguam terdahulu berkata Peguam Negara mesti bertindak atas perkara itu.

“Sukar untuk mencari fitnah yang lebih besar yang ditimbulkan oleh Hakim bicara yang pada pandangan kami mempunyai akibat jenayah.

“Ini bukan sahaja serangan tidak berasas terhadap hakim yang arif, tetapi ia adalah serangan ke atas seluruh badan kehakiman.

“AG, terutamanya perlu menghargai kesan serangan sedemikian terhadap badan kehakiman, memandangkan beliau sendiri merupakan bekas hakim Mahkamah Persekutuan.

“Kami percaya dia akan bertindak atas dakwaan palsu ini,” kata mereka.

Mengulas mengenai dakwaan penghakiman yang bocor daripada perbicaraan SRC Najib serta keputusan isterinya Rosmah Mansor pada Khamis, mereka berkata ini juga cubaan untuk menjejaskan badan kehakiman.

“Ia jelas cubaan untuk menjejaskan keyakinan terhadap badan kehakiman dan boleh dilihat sebagai cara untuk mengancam hakim. Ini adalah berpotensi menjadi tindakan jenayah.

“Amalan tidak sihat dan salah ini mesti dihentikan. Kami sekali lagi menggesa Peguam Negara untuk bertindak pantas dan membawa kepada pihak yang terlibat dalam perbuatan keji ini dan memastikan mereka menghadapi kuasa undang-undang sepenuhnya.

“Jika dibiarkan, ia akan memberi kesan yang menghakis terhadap pentadbiran keadilan,” tambah mereka. – 30 Ogos, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen