Festival filem tonjol kisah dua darjat ketika pandemik


Raevathi Supramaniam

Pelukis dan ilustrator digital Amirul Ramthan berkata beliau ingin menonjolkan stigma masyarakat terhadap individu yang mengalami masalah kesihatan mental. – Gambar The Malaysian Insight, 28 Ogos, 2022.

FILEM bertemakan ketidaksamarataan dalam kesihatan mental, penuaan dan alam sekitar ketika pandemik Covid-19 akan menjadi tumpuan utama di FreedomFilmFestival tahun ini.

Festival anjuran Freedom Film Network (FFN) itu membuat kemunculan semula secara langsung di  PJ Live Arts, Petaling Jaya bermula 9 hingga 17 September ini selepas ditangguhkan selama tiga tahun.

Ia akan menampilkan filem bertemakan “Pandemik Dua Darjat”.

The Malaysian Insight menemu bual tiga pembuat filem yang menerima geran berjumlah RM14,000 daripada FFN bagi mengetahui lebih lanjut mengenai apa ertinya kepada mereka dan mengapa orang ramai perlu mengambil berat tentang isu yang diketengahkan dalam filem serta dokumentari mereka.

Penyelidik yang mempunyai latar belakang kajian bandar, Evelyn Teh, 38, memutuskan untuk membuat filem tentang penuaan dengan watak protagonis utama ialah ibu saudaranya.

Filemnya yang bertajuk “Grey Scale” mengetengahkan kehidupan ibu saudaranya berusia 80 tahun yang menetap secara bersendirian di kawasan kejiranan pesat membangun di Pulau Pinang.

Suasana filem ini diambil semasa fasa sekatan pergerakan akibat pandemik dan mengikuti ibu saudaranya ketika beliau cuba menavigasi kehidupan serta perubahan pesat dalam tempoh tersebut.

“Saya memikirkan tentang golongan berusia kerana cerita mereka tidak pernah didedahkan ketika itu dan mereka sering diabaikan,” kata Teh.

“Ia meneroka bagaimana orang tua menangani wabak itu sambil mengisi hari tua mereka. Kita lupa jika kita dapat hidup selama itu, ini akan menjadikan kita.

Penyelidik yang mempunyai latar belakang kajian bandar, Evelyn Teh, memutuskan untuk membuat filem tentang penuaan dengan watak protagonis utama ialah ibu saudaranya. – Gambar The Malaysian Insight, 27 Ogos, 2022.

Teh pada mulanya ingin memberi tumpuan kepada penuaan dari sudut pereka bandar, tetapi merasakan ia tidak akan menjadi bualan ramai.

“Hari ini orang yang lebih tua adalah apabila mereka lemah, mereka berakhir di pusat rawatan. Tetapi bagaimana dengan mereka yang ingin hidup berdikari?

“Dokumentari ini meneroka perkara itu. Ia adalah kisah yang orang boleh kaitkan, sama ada mereka melihat diri mereka beberapa dekad di hadapan atau mempunyai orang tua yang mengalami perkara yang sama atau apabila mereka berfikir tentang persaraan.”

Bagi pelukis dan ilustrator digital, Amirul Ramthan, 32, beliau ingin menonjolkan stigma masyarakat terhadap individu yang mengalami masalah kesihatan mental.

Dokumentarinya yang bertajuk, “Fafa: Perjuangan Yang Tak Didendang” adalah mengenai kisah rakannya Fafa yang menghidap skizofrenia.

Dokumentari itu menggabungkan rakaman harian kehidupan Fafa dengan ilustrasi tentang apa yang dilaluinya ketika mendengar suara di sekelilingnya.

“Saya sendiri mengalami Kecelaruan Hiperaktif Kurang Daya Tumpuan (ADHD). Saya ingin mengetengahkan apa yang perlu dilalui pesakit mental melalui ilustrasi dan animasi,” kata Amirul.

“Dalam dokumentari ini, Fafa menceritakan kehidupannya. Ada beberapa perkara yang ingin saya sampaikan.

“Seperti bagaimana beliau mula-mula mengalami khayalannya, diikuti dengan pengalaman zaman kanak-kanaknya, stigma dan penafian yang dihadapi ibu bapanya yang menyebabkan beliau didiagnosis lewat, bagaimana beliau mengatasi apabila akhirnya mengambil ubat dan bagaimana beliau terpaksa berdepan diskriminasi di tempat kerja kerana keadaan mentalnya.”

Amirul berkata selalunya mereka yang mempunyai masalah kesihatan mental diketepikan masyarakat.

“Kisah Fafa adalah representasi untuk pesakit mental lain. Beliau adalah salah seorang daripada ribuan pesakit di Malaysia. – 28 Ogos, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen