Kerajaan Pakatan cuba selamatkan perolehan LCS, kata Mat Sabu dan Chin Tong


Bekas menteri pertahanan Mohamad Sabu (tengah) dan timbalannya Liew Chin Tong (kiri) berkata LCS dianggap projek sakit dan akan terima suntikan dana, tetapi tidak terlaksana susulan kerajaan PH dijatuhkan menerusi Langkah Sheraton. – Gambar fail The Malaysian Insight, 9 Ogos, 2022.

KERAJAAN Pakatan Harapan (PH) sudah cuba sebaik mungkin untuk menyelamatkan projek perolehan kapal tempur pesisir (LCS) Tentera Laut Diraja Malaysia yang tergendala tetapi digagalkan oleh percaturan politik Langkah Sheraton, kata bekas menteri pertahanan Mohamad Sabu dan timbalannya Liew Chin Tong.

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad juga, selepas diberi taklimat laporan siasatan jawatankuasa khas pada 11 Februari, 2020 mengarahkan Kementerian Pertahanan membentangkan kertas Jemaah Menteri mengenai tiga keputusan yang akan diambil kerajaan, kata mereka.

Keputusan itu antaranya menganggap projek LCS sebagai projek sakit dan akan menerima suntikan dana untuk ganti balik dana yang disonglap.

“Malangnya, apa yang dirancang tidak berlaku berikutan Langkah Sheraton yang menjatuhkan kerajaan PH,” kata Mohamad dan Liew dalam satu kenyataan bersama.

Mereka mengingatkan usaha menyelamatkan projek perolehan itu dibuat sebaik saja PH jadi kerajaan pada Mei 2018.

Menteri pertahanan kerajaan PH, Mohamad mengangkat sumpah pada 21 Mei, 2018.

“Dalam tempoh kurang dua minggu, iaitu pada 30 Mei, 2018 Mohamad mencadangkan penubuhan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK) dalam mesyuarat Jemaah Menteri yang pertama beliau sertai,” kata mereka.

Jawatankuasa dipengerusikan bekas ketua audit negara Ambrin Buang membentangkan laporan siasatannya kepada Kementerian Pertahanan pada 20 Ogos,2019.

“Pegawai kementerian, Tentera Laut Diraja Malaysia dan kontraktor juga berusaha mencari jalan penyelesaian,” tambah mereka.

Seterusnya, Ambrin disertai Mohamad dan Liew bersama Panglima Angkatan Tentera Jeneral Affendi Buang, Panglima Tentera Laut Laksamana Reza Sany, dan pegawai kanan Kementah memberi taklimat kepada Dr Mahathir pada 11 Februari, 2020.

Taklimat dihadiri Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali yang juga merupakan bekas ketua setiausaha Kementerian Pertahanan.

Selain menyifatkan projek perolehan ini sebagai projek sakit, Dr Mahathir juga memutuskan agar mereka yang membuat salah laku diadili sementara pasukan pengurusan syarikat pelaksanaannya iaitu Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd dirombak.

“Kerajaan PH membuat keputusan mengenai hala tuju projek ini pada Februari 2020 berpandukan cadangan JKSTUPKK namun kerajaan jatuh pada bulan tersebut juga,” kata mereka.

Kenyataan mereka hari ini adalah yang ketiga sejak Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mengeluarkan laporan minggu lalu mengenai perolehan kapal peronda generasi kedua LCS di bawah Kementerian Pertahanan.

Kenyataan mereka menjawab tuduhan bekas perdana menteri Najib Razak kononnya projek perolehan itu tergendala kerana kerajaan PH menangguhkannya pada September 2019 dan seterusnya kerana pandemik Covid-19.

Mohamad dan Liew merumuskan Najib sedang cuba mengelirukan rakyat apabila sedangkan beliau sendiri ikut terlibat atas kelewatan yang jadi isu sekarang. – 9 Ogos, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen