Malaysia kekal Tahap 3 laporan pemerdagangan orang 


Raevathi Supramaniam

Untuk tahun kedua berturut-turut, Malaysia kekal pada Tahap 3 Laporan Pemerdagangan Orang Amerika Syarikat 2022, setelah gagal memenuhi piawaian minimum dalam usahanya untuk menghapuskan pemerdagangan orang.– Gambar fail The Malaysian Insight, 20 Julai, 2022.

MALAYSIA kekal dalam Tahap 3 Laporan Pemerdagangan Orang Amerika Syarikat 2022 untuk dua tahun berturut-turut, setelah gagal memenuhi piawaian minimum dalam usahanya untuk menghapuskan pemerdagangan orang.

Malaysia berada dalam senarai bersama 21 negara lain termasuk Afghanistan, China, Syria, Sudan Selatan dan Venezuela.

Jabatan Negara AS dalam laporan itu berkata Putrajaya telah mengambil beberapa langkah, seperti meminda undang-undang antipemerdagangan orang dan Akta Pekerjaan untuk memasukkan definisi buruh paksa yang lebih luas untuk menangani pemerdagangan, tetapi ia tidak memadai.

“Kerajaan Malaysia tidak memenuhi sepenuhnya piawaian minimum untuk penghapusan pemerdagangan dan tidak melakukan usaha yang ketara untuk berbuat demikian,” kata laporan itu.

“Kerajaan terus menggabungkan jenayah pemerdagangan orang dan penyeludupan migran, yang menghalang penguatkuasaan undang-undang dan usaha mengenal pasti mangsa.

“Siasatan antipemerdagangan merosot, dan kerajaan tidak mendakwa atau mensabitkan pegawai kerajaan yang didakwa terlibat dalam jenayah pemerdagangan.”

Malaysia juga tidak melakukan secukupnya untuk menangani dakwaan pemerdagangan orang dalam sektor getah dan kelapa sawit, kata laporan itu.

AS telah mengharamkan produk daripada pembuat sarung tangan terbesar dunia, Top Glove, serta gergasi perladangan FGV Holdings Berhad dan Sime Darby Berhad kerana dakwaan buruh paksa dan penyalahgunaan lain. FGV sebahagiannya dimiliki oleh kerajaan.

“Dengan kerajaan memiliki 33% daripada syarikat minyak sawit ketiga terbesar di dunia, kegagalannya menangani pemerdagangan dalam sektor-sektor ini membolehkan majikan terlibat kadangkala beroperasi tanpa dikenakan hukuman.

“Kerajaan mengenal pasti lebih sedikit mangsa, dan ia tidak melaksanakan prosedur operasi standard (SOP) secara sistematik di seluruh negara untuk mengenal pasti mangsa secara proaktif semasa serbuan penguatkuasaan undang-undang atau dalam kalangan penduduk terdedah yang dihubungi pihak berkuasa.

“Oleh kerana usaha pengenalan yang tidak konsisten, pihak berkuasa terus menghukum mangsa pemerdagangan secara tidak wajar kerana kesalahan imigresen dan ‘pelacuran’.

“Koordinasi antara agensi yang lemah dan perkhidmatan perlindungan mangsa yang tidak mencukupi secara keseluruhan, yang tidak menggalakkan mangsa asing daripada terus berada di Malaysia untuk menyertai prosiding jenayah, terus menghalang usaha penguatkuasaan undang-undang antipemerdagangan manusia.”

Malaysia diletakkan di Tahap 3 pada 2021 dan akan kekal buat masa ini. Dari 2018 hingga 2020, ia berada dalam Senarai Tahap 2, manakala pada tahun 2017, ia berada pada kedudukan Tahap 2.

Kerajaan bagi negara di Tahap 3 mungkin tertakluk kepada sekatan tertentu ke atas bantuan asing, yang mana presiden AS boleh menentukan, antara lain, untuk tidak memberikan bantuan asing bukan kemanusiaan dan bukan perdagangan oleh kerajaan AS.

Bagi memulihkan status semasanya, laporan itu mengesyorkan Malaysia meningkatkan usaha mengenal pasti mangsa pemerdagangan manusia dalam sektor getah dan kelapa sawit.

“Latih pegawai yang berkaitan, termasuk polis, pemeriksa buruh dan pegawai imigresen, mengenai SOP untuk pengenalan mangsa yang merangkumi maklumat tentang petunjuk pemerdagangan manusia.”

Ia juga mengesyorkan agar Malaysia meningkatkan usahanya untuk menyiasat, mendakwa dan mensabitkan lebih banyak kes pemerdagangan manusia, termasuk pegawai yang terlibat dan membuat keputusan siasatan sedemikian kepada umum untuk tujuan pencegahan.

Terdapat juga keperluan untuk memperluaskan perlindungan buruh, meningkatkan kapasiti penguatkuasaan undang-undang, menguatkuasakan undang-undang yang melarang majikan daripada memegang pasport pekerja, memaklumkan pekerja asing hak mereka dan remedi undang-undang yang sedia untuk mereka.

Laporan itu juga mencadangkan Putrajaya memperluaskan kerjasama dengan pertubuhan bukan kerajaan, mengurangkan kelewatan pendakwaan dan meningkatkan usaha untuk mengenal pasti mangsa pemerdagangan pekerja China dalam projek infrastruktur yang berkaitan dengan kerajaan China. – 20 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen