Bimbang kemelesetan, banyak saham global merudum


KEBANYAKAN saham susut lebih rendah pada Isnin berikutan data ekonomi China yang lemah menambahkan lagi kebimbangan kemelesetan di tengah-tengah inflasi dan kenaikan kadar faedah.

Jualan runcit China merosot 11.1 peratus tahun ke tahun pada April, manakala pengeluaran perindustrian merosot 2.9 peratus - paling rendah sejak Mac 2020.

Perubahan ekonomi telah didorong oleh sekatan pegerakan Covid-19 China, dengan Shanghai khususnya diletakakn di bawah sekatan virus yang ketat sejak April sehingga aktiviti kilang dan pelabuhan terhenti.

“Sentimen terus kekal berhati-hati… kerana semakin jelas ekonomi China berkemungkinan kekal dalam keadaan lembab buat sementara waktu, dengan kerosakan yang disebabkan oleh sekatan Covid tidak mungkin bertambah baik dengan ketara sehingga menjelang musim panas,” kata Michael Hewson di CMC Markets UK.

Ahli ekonomi Clifford Bennett dari ACY Securities berkata “terdapat risiko yang sangat nyata, malah kemungkinan berlakunya kemelesetan tiga kali ganda di seluruh Amerika Syarikat (AS), Eropah dan China secara serentak dan hampir serta-merta.”

Chris Low dari FHN Financial juga memetik komen suram bekas Pengerusi Rizab Persekutuan AS Ben Bernanke yang memberi amaran tentang kemungkinan keadaan ekonomi jenis “stagflasi” dan memberitahu CNBC bahawa Fed di bawah Pengerusi semasa Jerome Powell telah mengambil masa yang lama untuk mengawal inflasi.

Walaupun Dow memperoleh sedikit keuntungan, dua lagi indeks utama berakhir dengan lebih rendah, dengan Nasdaq merosot 1.2 peratus.

London berakhir dengan keuntungan, tetapi kedua-dua Frankfurt dan Paris berakhir lebih rendah di tengah-tengah lebih banyak tanda-tanda kelemahan ekonomi di zon euro.

Brussels pada Isnin secara mendadak memotong ramalan pertumbuhan zon euronya untuk 2022, menyalahkan harga tenaga yang meroket disebabkan pencerobohan Rusia ke atas Ukraine.

Dalam perdagangan komoditi, harga gandum melonjak selepas India mengharamkan eksport komoditi itu berikutan gelombang haba yang melanda pengeluaran.

Harga gandum global telah pun melonjak berikutan kebimbangan bekalan yang ketat sejak pencerobohan Februari oleh Rusia ke atas kuasa pertanian Ukraine, yang sebelum ini menyumbang 12 peratus daripada eksport dunia.

Harga melonjak kepada 435 euro ($453) setiap tan apabila pasaran Eropah dibuka Isnin.

Di sebalik kebimbangan kemelesetan, harga minyak meningkat pada Isnin apabila peniaga menumpukan pada risiko gangguan bekalan ketika negara EU terus bergerak ke arah pengharaman import minyak Rusia.

Penganalisis juga memetik pelonggaran sekatan Covid-19 China dan peningkatan permintaan minyak.

Di hadapan korporat Isnin, gergasi makanan segera Amerika McDonald’s mengumumkan ia akan keluar dari pasaran Rusia dan menjual perniagaannya di negara itu kepada pembeli tempatan susulan perang Ukraine.

Sementara itu, pembuat kereta Perancis Renault telah menyerahkan aset Rusianya kepada kerajaan Rusia, menandakan nasionalisasi besar pertama sejak bermulanya sekatan ke atas kempen ketenteraan Moscow. – AFP, 16 Mei, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen