Hukuman penjara terhadap Maria Chin satu bentuk ugutan, kata kumpulan


Aminah Farid

HUKUMAN penjara tujuh hari yang dikenakan ke atas Ahli Parlimen Petaling Jaya Maria Chin Abdullah adalah tidak seimbang dan sama sekali tidak munasabah, kata Gabungan Kumpulan Bertindak (JAG) hari ini.

Kumpulan hak sivil itu berkata tindakan mendakwa Maria Chin bukan sahaja menindas malah ia juga berfungsi sebagai satu bentuk ugutan, corak konsisten untuk membungkam wanita yang telah berhadapan ketidakadilan akibat tafsiran undang-undang dan agama.

Semalam, Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman penjara tujuh hari kepada Maria Chin selepas didapati bersalah menghina mahkamah dengan mengkritik keputusan mahkamah itu yang menjatuhkan hukuman penjara ke atas bekas isteri seorang ahli perniagaan.

Hakim Syarie Mohamed Fouzi Mokhtar menjatuhkan hukuman itu selepas mendapati artikel yang diterbitkan Maria Chin selaku responden pada 5 September 2019 berkaitan kes membabitkan ahli perniagaan SM Faisal SM Nasimuddin dan bekas isterinya, Emilia Hanafi, jelas merendahkan, memperlekehkan, memfitnah serta menghina Mahkamah Syariah.

“JAG mengecam sekeras-kerasnya hukuman yang diberikan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur,” katanya.

“Sebagai ahli Parlimen, Maria Chin ada hak kebebasan bersuara dan kewajipan untuk menangani ketidakadilan dan ketidaksamaan, termasuk yang berlaku melalui mana-mana sistem perundangan, syariah atau sivil.

“Maria salah seorang pelopor yang bercakap untuk kesaksamaan jantina dan peranannya tidak boleh diganggu gugat,” katanya.

Emilia, yang terselamat daripada keganasan rumah tangga, bercerai dengan SM Faisal pada 2016 dan mengekalkan hak penjagaan tiga anak mereka.

Pada Oktober 2018, beliau menjadualkan semula tarikh lawatan SM Faisal untuk anak-anaknya, kerana beliau berada di luar bandar bersama anak-anaknya untuk majlis agama.

Pada 4 September 2019, Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman penjara tujuh hari terhadap Emilia kerana mengubah tarikh lawatan anak-anaknya untuk bersama bapa mereka (SM Faisal). 

Emilia dibebaskan dengan ikat jamin RM5,000 sementara menunggu rayuan.

Hukuman yang dijatuhkan terhadap Emilia menyebabkan Maria Chin mengeluarkan kenyataan wanita Islam masih didiskriminasi di bawah sistem undang-undang syariah Malaysia, yang disiarkan sebuah portal.

“Kes Emilia Hanafi bukanlah insiden terpencil kerana ramai mangsa yang terselamat menghadapi ketidakadilan kerana merujuk perlindungan hak mereka dalam sistem perundangan Syariah,” kata kumpulan itu.

JAG berkata walaupun mereka mengalu-alukan keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan untuk menangguhkan hukuman terhadap Maria Chin sementara menunggu rayuan, ia akan menunjukkan tanda solidariti terhadapnya.

“Kebebasan bersuara termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan kita di bawah Perkara 10(a) yang menyatakan setiap warganegara mempunyai hak untuk kebebasan bersuara,” tambah JAG. – 26 April, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen