Nazlan buat laporan polis terhadap Raja Petra Kamarudin


HAKIM Mahkamah Rayuan Nazlan Mohd Ghazali telah membuat laporan polis berhubung artikel berita yang ditulis oleh wartawan kontroversi Raja Petra Kamarudin, yang mendakwa beliau disiasat kerana menerima wang tunai daripada ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho.

Pejabat ketua pendaftar Mahkamah Persekutuan berkata laporan polis itu dibuat supaya siasatan mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan, Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan peruntukan undang-undang lain yang berkaitan, dapat dijalankan.

Seksyen 500 Kanun Keseksaan merangkumi fitnah manakala Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia memperkatakan tentang penerbitan kandungan yang menyinggung perasaan di internet.

Pejabat itu berkata pihaknya memandang serius dakwaan dan komen sedemikian dan mengingatkan orang ramai bahawa dakwaan terhadap Badan Kehakiman adalah melanggar prinsip sub judis.

Artikel Malaysia Today oleh Raja Petra Kamarudin bertajuk “Judge Mohd Nazlan being investigated for unexplained RM1 million in his bank” yang diterbitkan pada Selasa.

Dikatakan wang tunai RM1,036,127.40 yang Nazlan masukkan ke dalam akaun Maybanknya adalah sebahagian daripada RM2 juta yang diterimanya daripada Jho Low untuk “perkhidmatan yang diberikan”.

Pejabat itu menggesa polis menjalankan siasatan segera demi memelihara keyakinan orang ramai terhadap badan kehakiman negara dan memastikan pentadbiran keadilan berjalan lancar.

Nazlan, yang dilantik sebagai hakim Mahkamah Tinggi pada 30 Januari 2017, dinaikkan pangkat sebagai hakim Mahkamah Rayuan pada 3 Februari 2022.

Ini juga bukan kali pertama laporan polis dibuat terhadap artikel berita yang mempersoalkan kredibiliti Nazlan. – 21 April, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen